|
|
נושא המאמר: אזהרה: הצלחה עסקית עשויה להיות מסוכנת לבריאותך! מאת: עדי לוגלובק שמור מאמר למועדפיםאתה בונה עסק. אתה משקיע את מיטב המשאבים שלך, מקדיש לילות כימים, משקיע משאבים פיננסיים וזה קורה. אתה מצליח.
העסק שלך מתחיל לצבור קהל נאמן. המוניטין של העסק עולה. חוזים שמנים נסגרים או שהקופות עובדות יפה. ההכנסות שלך מתחילות לעלות על ההוצאות שלך. העסק רווחי והקהל נוהר אליך.
החיים יפים, אפילו יפים מאוד.
ערב אחד אתה הולך לישון ביקום אחד, ובבוקר שלמחרת מתעורר במציאות חלופית. כרעם ביום בהיר - ההפצצה התחילה.
אתה קם בבוקר, ומגלה בכל פינה שאתה הנבל של העיר, של המדינה, של היקום.
לקוחות שאתה עובד איתם, שמכירים אותך מתקשרים לשאול "מדוע אנשים משמיצים אותך סתם?"...
כתבות עיתונאיות מלאות נתונים כוזבים מופיעות בכל מקום...
הלקוחות שלך נוטשים אותך כמו שבורחים ממצורע...
אתה מגלה שמישהו עבר לקוח אחרי לקוח והשמיץ אותך אישית, מקצועית ועסקית...
אתה נכנס להלם!
כמו בקרב, מישהו מצוי עמוק בעבודה, משחרר אליך מהלומה אחר מהלומה מכוונת היטב בדרך להשגת יעדים עסקיים משלו. ועד שלא תטפל בכך – הגיהינום פשוט לא ייפסק.
אתה מרגיש שנחתת ביקום חלופי ואין לך כלים לטפל בבעיה.
המומחים שלך נותנים לך עצות מנוגדות. אתה לא מבין מה קורה. אתה לא יודע מה לעשות.
ברוך הבא למועדון המצליחנים! שאל את קובי טרייביש... שוחח עם עמית ברגר... קרא מה קורה בחברת טיב טעם... הם יודעים על מה אנחנו מדברים!
המלחמה שלך התחילה. עצור - לרגע - אחד.
מה לעזאזל מתרחש כאן?
בא נעשה סדר בבעיה שעשויה לפגוע בכל בעל עסק, גדול כקטן.
תחילה, בא ונבהיר מונח חשוב: ´תעמולה שחורה´. תעמולה (מסר שנשלח באמצעי תקשורת שונים לשם, בין היתר, הכוונת דרכי החשיבה ושינוי דעה של הציבור) שחורה (שלילית, מכפישה, מיועדת להציג משהו או מישהו באור רע, מזלזל) הינה טכניקה של יחסי ציבור. מקצועני יחסי ציבור משתמשים במונח זה על מנת לתאר תהליך של הריסת מוניטין של המטרה (אנשים או חברות) או לשחוק את האמון של הציבור במטרה כדי להשיג יעדים אישיים, עסקיים או פוליטיים. זהו כלי אשר גורמים המבקשים להרוס אויבים (אמיתיים או דמיוניים) עושים בו שימוש.
זהו כלי ישן מאוד ונפוץ מאוד.
איך תעמולה שחורה עובדת?
השלב הראשון: מהלומה מקדימה.
אתה פוגע במוניטין של המטרה שלך באופן כזה שהמטרה שלך מאבדת את הזכויות שלה ואת המוניטין שלה מכוח הסכמה קבוצתית רחבת היקף. השלב שני: "חיסול ממוקד".
(במידה והמטרה לא הושמדה כבר) ניתן להרוס את המטרה או להשיג יעדים עסקיים כמעט ללא מאמץ – דבר שלא היה ניתן היה להשיג ללא השימוש המקדים בקמפיין של ´תעמולה שחורה´.
הטקטיקה.
הטקטיקה היא להמשיך ולהלום, שוב ושוב, עד שהאויב שלך מתפורר.
תשאלו את קובי, תשאלו את עמית:
עופות... ביצים.. חתולים... מהלומה אחרי מהלומה. מומנטום בלתי מפסיק של חדשות רעות, של דברים איומים שמתפרסמים חדשות לבקרים, כמו למצוא את עצמך לפתע בזירת האגרוף עם מייק טייסון – סופג מהלומה אחרי מהלומה.
וזה אכזרי.
הפגזה מאסיבית וחוזרת ולא מרפה. קמפיין של תעמולה שחורה שמשוגר כחלק ממערכה ומתוכנית אסטרטגית שלמה ומפורטת. הרקע העסקי של תעמולה שחורה.
כשהעסק שלך גדל, במיוחד במדינה קטנה כמו שלנו, שניתן לארוז את כל תושביה – מאילת ועד מטולה ולשכן אותם באופן מרווח בלונדון רבתי ועדיין להישאר עם מחצית מהדירות ריקות, אתה "עלול" לדרוך לכמה בעלי עסקים על קצוות האצבעות.
כשאתה מצליח מאוד, המתחרים שלך מתחילים לאבד נתח שוק ולעיתים הם נבהלים.
לחילופין, מישהו מעוניין לרכוש את חלקך בעסק, אבל בהנחה ניכרת.
רק מה, אנשים רגועים ומלאים באופטימיות לא אוהבים למכור בזול.
אנשים מבוהלים, מפוחדים, היסטריים?
זה כבר סיפור אחר.
מהם אפשר לקנות נכסים מצוינים בזיל הזול. לא מאמינים?
הנה מספר הוכחות למה שקורה לנכסים כשאנשים נתקפים בהיסטריה בקשר אליהם.
ראו לדוגמא מה קרה לשוויו של בנק אמריקאי מקומי קטן כאשר שמועה נפוצה על מעורבותו בתחום משכנתאות ללווים בעייתיים: בתוך כשמונה חודשים כמחצית מערכו של הבנק נעלמה!
המדיה ותעמולה שחורה.
מטבעה של המדיה והעקרונות הבסיסיים שעליה היא עובדת, קמפיין של תעמולה שחורה עובד בה מצוין. שוחחנו על כך במקום אחר. כיצד לטפל בתעמולה שחורה?
תעמולה שחורה היא עובדה הקיימת במציאות.
כל איש עסקים מצליח חייב להכיר ולהיות ערוך לטפל בתעמולה שחורה במהירות ובמיומנות.
להלן הצעדים העיקריים שכל בעל עסק חייב לדעת לבצע במהירות רבה. גזור ושמור (!) מרכיב א´ לטיפול בתעמולה שחורה.
התגובה האוטומטית והאמוציונאלית להתקפה היא נסיגה, "הורדת פרופיל".
כאשר אדם נפגע משקרים מרושעים הוא נוטה לסגת. זוהי טעות! אדם שנסוג יוצר ´מסתורין´ (שתיקה תחת התקפה יוצרת התעניינות ותהיות "מדוע האדם אינו מגיב?"). מסתורין יוצר עניין ומשיכה לנושא. מסתורין גורם לאנשים להמציא אודותיך נתונים שימלאו את החלל הריק של השתיקה שלך.
לפיכך מרכיב חשוב בטיפול בתעמולה שחורה דורש להוציא נתונים עובדתיים שימלאו את החלל הריק, ולהראות על ידי הוכחות שהתעמולה השחורה היא שקרית.
מרכיב ב´ לטיפול בתעמולה שחורה. המרכיב השני של הטיפול בבעיה (והמוזנח מכל) מורכב מאיתור מהיר של המקור של הקמפיין ונטרולו. במקום כלשהו שם בחוץ ישנו צלף, מישהו שיורה עליך.
אדם כלשהו שיש לו יעד ומטרה אסטרטגית ברורה והוא קרוב לוודאי מתחיל התקפה מתוזמרת ומתואמת מראש. זה לא "סתם מזל ביש". מאחורי הסיטואציה יש גורם עם יעדים ומטרות. ויש לו מספר תעודות זהות!
אם לא תדע מי הצלף ותחשוף אותו, ההתקפה לא תיפסק.
היא פשוט תימשך עוד... ועוד... ועוד... ועוד...
בואו ונראה מה קרה ב- ´טיב טעם´:
מההתקפה הראשונה על טיב טעם, האנטומיה הייתה ברורה: יש יריב שלא נחשף או טופל כהלכה.
והתוצאה...?
למרות כל המאמצים המרשימים של ההנהלה והעבודה המצוינת של אנשי יחסי הציבור שנרתמו למהלך, שורש הבעיה לא טופל.
וכששורש הבעיה לא מטופל, הבעיה לא נעלמת.
זהו טיפול חלקי ולא מוצלח במצב.
תוצאה: טיב טעם מעולם לא יצאה מזירת האגרוף עם מייק טייסון וההתקפות חוזרות על עצמן שוב ושוב.
משמעות פיננסית: מישהו הורס את המוניטין של החברה!
הצלף מצליח, ההנהלה נכשלת, והעסק הולך ונהרס!
ישנן אלפי דרכים רבות וקלות לחשוף מקור של קמפיין תעמולה שחורה. הדרך הקלה והבסיסית ביותר היא לברר אצל מפיצי השמועות "מי סיפר לך ש...?"
אתה מחפשים את המקור של השמועה.
ישנן דרכים מתוחכמות יותר.
בדיקה מדוקדקת ורחבת היקף תמיד תצביע לאזור מאוד ממוקד, לאדם אחד, לקבוצה אחת.
פשפוש מדויק יותר באזור יראה לך מדוע. נטרול היריב!
מרכיב חשוב בתעמולה שחורה הוא החשאיות של המקור. ברוב המקרים המקור של התעמולה מזיק לאמינותה.
לכן המקור שואף להישאר חשאי ולגרום לגופים אחרים לקדם את הסיפור המוקצן או המפוברק שלו.
בואו ונפליג אל מחוזות הדמיון:
נניח שהיה נחשף שמקורו של קמפיין התעמולה השחורה שסופגת טיב טעם הינו אחת מרשתות המזון הגדולות בארץ, שמפסידה באופן קבוע לקוחות לטובת טיב טעם ואשר שילמה מכיסה סכומים נאים לאנשים מסוימים "להביא הוכחות" לדברים איומים שמתרחשים בטיב טעם. לפתע, לא הייתם כל כך מתרשמים מהקמפיין, נכון?
הסיפור ה-"גדול " פתאום הופך להיות סיפור משני למציאות! (לא, אנחנו לא יודעים וזו רק דוגמה).
אין כמו קרני השמש לחשוף קמפיין שכזה. במקרים רבים, כל מה שיש לבצע הוא להוכיח נתון אחד מרכזי ככוזב בצורה ברורה ומייד לייחס אותו למקור האמיתי שלו (אותו מצאת קודם לכן). רוב האנשים יבינו מיידית את המניע ויתרעמו על הכזבים שמפיץ המקור לקמפיין התעמולה השחורה.
כתוצאה מטיפול מדויק כזה, הנזק התדמיתי שיגרם לאדם או לגוף שמנסה להשמיץ אותך עשוי להיות חריף יותר מהנזק שהוא קיווה לגרום לך בעצמו.
זוהי הסיבה מדוע קמפיינים שכאלו אינם מהלך שיווקי מחוכם.
הם מתפוצצים לך מייד בפרצוף כאשר הם נתקלים במנהל שיודע כיצד להתמודד עימם כהלכה.
אבל כאשר המנהלים מתבלבלים, נסוגים, מתרשלים ולא מבצעים את הטיפול בצורה סטנדרטית עד התופעה הסופית שלו, יוזמי התעמולה השחורה מנצחים ואתה מפסיד.
אנשים טובים, עסקים טובים.
זוהי עובדה היסטורית שאנשים טובים, מטרות טובות והצלחות גדולות היו מאז ומעולם חשופים להתקפות מהסוג הזה.
התרומה של טיב טעם לחוויה הקולינארית הישראלית הוכחה מעבר לכל ספק.
אבל מלחמה יש לנהל, ויש לנהל אותה עם כלי נשק נכונים ואם אפשר, עם כלי נשק עדיפים.
בתחום יחסי הציבור, הניסיון להתמודד עם תעמולה שחורה ללא ביצוע שני המרכיבים גם יחד, עשוי לשלוח את העסק שלך לבית הקברות של התאגידים בבית המשפט ברחוב ויצמן בתל אביב.
האמור לעיל הוא הדרך לנצח את היריב בקרב שהוא התחיל.
בפעם הבאה שההפגזה מתחילה זכרו את שני השלבים, וצרו הכרעה בקרב עוד לפני שהמלחמה התחילה.
כי ההצלחה העסקית שלך לא חייבת להיות מסוכנת לבריאותך.
ובקשה אישית: קובי ועמית, תעשו לנו טובה ותשתמשו באמור לעיל כדי לסיים את הסיטואציה. באמת שחבל לנו על העסק היפה שבניתם בעבודה קשה!
מוגש על ידי: עדי זוגלובק, http://www.powerbusiness.co.il איסוף חומרים: חנן זוגלובק
www.powerbusiness.co.il/subpage.asp?page=success
מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י עדי לוגלובק שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".
צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.
הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.
בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.
|
|
|
להשכיר רכב
הזמנת מלון בחו"ל
הזמנת מלון בישראל
אתר איי יוון
מדריך איטליה
מלונות בניו יורק
מדריך לאס וגאס
המלצות על נופש
המלצות על פריז
נדל"ן ביוון
|