נושא המאמר: מה בין משבר המים בנגב לבין ייעוץ ארגוני
מאת: אתי פרימן שמור מאמר למועדפים
מה בין משבר המים בנגב לייעוץ ארגוני
ישראל עומדת בפני משבר מים החריף ביותר זה עשור – המפלסים יורדים, אין מספיק גשמים, והצריכה הביתית עולה. רשות המים מתכננת לנקוט צעדי חסכון אך איכות המים כבר בסכנה.
בסוף הקייץ יירדו המפלסים במאגרי המים העיקריים – הכנרת אקוויפר ההר המערבי ואקוויפר החוף מתחת לקו האדום. שנת בצורת תביא גזירות חדשות נוספות על החקלאים – קיצוץ מכסות המים.
מכסות המים הינם אחד המשאבים החשובים ביותר לחקלאות.
מה ייעשו החקלאים ומה נעשה אנחנו הצרכנים הפרטיים ובעלי העסקים?
דרך אחת לפעולה בגישה הנאיבית היא "שב ואל תעשה" אולי המצב ישתנה, אולי שנה הבאה תהיה גשומה, אולי המשיח יגיע... נגיע לגשר ונחצה אותו.
דרך אחרת היא להטיל על האחרים את האחריות, הממשלה תדאג לאגירה, למחזור, להתפלה, חברת מקורות תנהל נכון יותר את משק המים, מי אשם במצב?
הדרך היעילה בטווח המיידי היא ביצוע פעולות לחסכון במים אצל כל אחד מהצרכנים קטנים כגדולים..
מינוי צוות שיפור לתכנון וייעול השימוש במים אצל כל אחד מסוגי מהצרכנים.
הבית הפרטי - אם לא יחסוך במים, ישלם בתעריפים גבוהים. ולכן אני מציעה לכל משפחה:
1. לכנס את המשפחה סביב שולחן האוכל לדיון במצב המים במדינה בכלל ובבית "שלנו" בפרט.
2. לקיים סיעור מוחות ולפתח "בנק רעיונות" לחסכון במים בבית הפרטי.
3. השלב הבא יהיה קיום דיון על משמעות הדרכים השונות לחסכון.
על מי וכיצד משפיעות ההחלטות לחסכון במים.
האם אפשר לעמוד באי הנוחות ועד כמה.
4. בחירה משותפת של האלטרנטיבות הנראות מתאימות ביותר למשפחה לחסכון במים. ההתאמה לאופייה של המשפחה בניהול הבית הפרטי יש בו כדי להבטיח במידה מסויימת שהמוצע אכן יתקיים.
5. החלטה משותפת של בני הזוג ביחד עם הילדים על דרכים לחסכון במים, תוביל ליישום מעט יותר פשוט של ההחלטות ואחריות משותפת של כל בני המשפחה לחשבון המים שיגיע בעוד חודש מהעיריה.
6. דרכי החסכון מגוונות וכל משפחה תפתח לה את המודל המתאים לה.
לכל בעל העסק או החקלאי אני מציעה למנות "צוות שיפור" לחסכון בכמויות המים הנצרכות.
שלבי העבודה של צוות שיפור לחסכון במים אצל חלקאי או בעסק :
א. הצבת מטרה (יעד כמותי) לצוות השיפור והכרזה על לוח זמנים לפעילותו.
ב. מינוי צוות שיפור אותו יוביל מנהל המשק או העסק. מנהלי העסק הבכירים יוזמנו לקחת חלק בצוות השיפור יחד עם עובדים מן השורה, להם הרבה ניסיון ומכירים היטב את הדרכים לחסכון בעבודה עצמה.
ג. בשלב I על הצוות להגדיר הבעיות השונות שפתרונן יקדם את השגת מטרת הצוות.
השיטה להגדרת הבעיה היא באמצעות סיעור מוחות, העלות כל הרעיונות הכי משוגעים ובחירת הבעיות בהם יטפל צוות השיפור.
ד. בשלב II – איסוף נתונים וניתוחם. יש ליצור בסיס עובדתי לעבודת הצוות כך שיהיה מבוסס על מידע ולא על תחושה בלבד.
הצוות יחליט אילו נתונים אוספים, מי אוסף, היכן ומתי. הצוות יחליט על דרך הניתוח וההצגה של הנתונים.
ה. בשלב III - ניתוח גורמי הבעיה – המטרה היא לזהות את הסיבות להווצרות הבעיה, לאפשר טיפול בסיבות על מנת למנוע הישנות התקלה/בעיה בעתיד.
שיטות שונות לניתוח גורמי הבעיה – עצם דג, סיבה- תוצאה.
ו. שלב VI - הצעת פתרונות – המטרה להגיע לפתרונות יצירתיים ומקוריים ככל האפשר, על בסיס הנתונים. הפתרונות ייאספו בדרך של סיעור מוחות תוך שיתוף ושוויון של חברי הצוות בתהליך יצירת הפתרונות.
ז. שלב V – בחירת הפתרון – ניפוי פתרונות לא יעילים או שאינם רלוונטים לבעיה, הערכת הפתרונות ה"טובים" ודרוגם לפי סדר עדיפויות, קלות ביצוע, עלות כספית ועוד.
ח. שלב IV - יישום הפתרון – לאחר בחירת עלות-תועלת בוחרים את הפתרון הרצוי, ומכינים תוכנית עבודה לקראת יישום. כיון שבכירי מנהלי הארגון הם חברי הצוות תהליך אישור הרעיונות ליישום קצר וזריז.
ט. שלב V II - הערכה ומעקב שוטף – בחינת האפקטיביות של הפתרונות שהוחלט ליישם. איסוף נתונים ומעקב צמוד לשמירת ההשגים.
צוותים כמתואר יועילו בעבודתם לכל עסק. שיתוף העובדים מן השורה בבעיות האקוטיות של העסק – הן חסכון במים והן בעיות אחרות שהמנהלים יגדירו - יביאו הן לתחושה של שיתוף פעולה ושקיפות מידע והן תרומה משמעותית של הידע המצטבר אצל העובדים לטובת ניהול העסק.
כתבה: אתי פרימן, יועצת ארגונית, מתמחה בלווי ארגונים בתהליכי שיפור ובעבודה מתודולוגית ומסודרת של "צוותי שיפור".
אתי פרימן יועצת ארגונית עצמאית וחברה בקבוצת בעלי העסקים "קדמת נגב" מקבוצת BNI ישראל.
בוגרת מדעי ההתנהגות (BA) וניהול כלכלי (MA) באוניברסיטת בן גוריון בנגב. בוגרת תכנית ייעוץ ארגוני של האוניברסיטה הפתוחה (תפנית). בנוסף, סיימה קורסים מקצועיים מגוונים ובהם: ניתוח מערכות מידע, קורס ניהול פרוייקטים, שימוש בכלים של יצירתיות ויזמות בבנית עסק עצמאי ועוד.
www.freeman.co.il
מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אתי פרימן שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".
צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.
הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.
בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.