נושא המאמר: סט תופים "מבוסס צלילים"
מאת: רועי פאר שמור מאמר למועדפים
בסט תופים זה קיימת התיחסות פרטנית יותר למכלולי סט התופים . ניקח לדוגמא את מצילות ההיי – הט, ונחלק את הנגינה בהם לשתי גישות :
גישה ראשונה : משמשת להדגשת מקצב מוסיקלי בדרך כלל והיא מערבת מספר צלילים מועט , צליל ההיי – הט מתנגן עם צלילי תופים אחרים וכך אנו מקבלים מקצב לדוגמא . במקרה של ההיי – הט קיימים צלילים של היי – הט פתוח או סגור בעיקר .
בגישה השניה : כלי כמו היי – הט יכול לייצג עולם שלם של צלילים , הדבר דומה לציור בו ניתן בעזרת מספר מועט של צבעים להגיע לגוונים רבים . לעניין הגישה השנייה ניתן לחשוב תיאורטית על סט התופים כמו פסנתר כאשר כל אוקטבה מייצגת את תחום הצלילים של כל כלי בסט , כלומר תחום היי – הט , תחום סנר וכך הלאה ... דוגמת הפסנתר משמשת את הנגן בפיתוח רעיונות נגינה מוסיקליים ומבנים מוסיקליים ( "אוקטבות" לא מוגדרות , בהשוואה לפסנתר המוגדר בצלילו ) . לפסנתר יש יכולת גם להגביל אורכי צלילים בעזרת הדוושה דבר הנחוץ למבנה המוסיקלי , על סט התופים צלילים נחסמים בעזרת היד .
צלילי הסט הם בעיקרם צלילים לא מוגדרים – צלילים המוגדרים במוסיקה כ"רעש" ( גלי קול אשר הם ברובם לא מחזוריים ) כלומר בערך כמו לתת מכה על הכביש עם נעל וללמוד על תדירות הצליל (כמובן שיש מקרי ביניים בהגדרת התדירות ) פיתוח מבני נגינה אלה "דחף" למציאת מערכת שתוכל לספק צלילים מוגדרים (צלילים בעלי גובה מוגדר ( כגון דו , סי , סול וכו ' ....) )
צלילי בס
טמטמים : מייצגים את צלילי הבס בסט . הרעיון שטמטם יכול להיות מוגדר בצלילו זכה לייצוג אצל מתופפים רבים , הניסיון ליצר צליל מוגדר דורש לעיתים טכניקות מיוחדות ובחירת עורות נכונים (וכן תלות באיכות התוף ) על אף זאת הנסיון מערים קשיים רבים , הסיבות לקושי הן :
1. לא תמיד קיימת הגדרת צליל מלאה.
2. "צלילי עליים" ( “over tones”) שאינם מוגדרים אשר מערפלות את הצליל אותו אנו מבקשים לייצג .
3. גדלים שונים של טמטמים נותנים צלילים שונים , טמטם נשמע הכי טוב באחת מתדירויות העץ המרכיב אותו , לא תמיד נוכל להגיע לכל צלילי האוקטבה , כתוצאה מחוסר במקום ( כמות של 12 או יותר טמטמים ) .
4. טמטמים נוטים לצאת מכיוון ומושפעים מתנאי טמפרטורה , צלילי בס באוקטבה הנמוכה ביותר הם יותר בעיתיים ולרוב לא מדויקים מספיק ( עקב היות העור רופף ).
פתרונות חדשים: תופי רוטר טם –טם , סט מגיע בגדלים 10", 8" ,6" וניתן לכיוון ע"י סיבובו , בשימוש בתופי 10" הושגו היתרונות הבאים :
1. תוף ה 10" נותן צליל בס ברור ויפה , ניתן לנגן את כל צלילי האוקטבה בשיטה זו .
2. מחיר זול יותר מקניית תופי טם – טם .
3. חוסך במקום על סט התופים .
צלילים מוגדרים באוקטבה אמצעית וגבוה
צורפו תופי הרוטר – טם בגדלים 8" , 6" למטרת יצירת צלילים מוגדרים באוקטבה אמצעית וגבוה:
התופים "נפרשים" בצלילם מהצליל פה דיאז בינוני ועד פה גבוה . הניסיון לייצר מתופים אלה צלילים מוגדרים עולה יפה אך עדיין דורש טכניקות מיוחדות "ביצוב" הצליל , נקיון הצליל , "חימום" הצליל ופתירת בעיות של יציאה מכיוון .
סיכום
בעזרת כל הגישות שהוזכרו ניתן ליצור:
1. מבנים מוסיקליים על סט התופים ע"י שילוב בין צלילים מוגדרים ללא מוגדרים .
2. ליווי בעזרת צלילי בס , קו מלודי של צלילי בס .
3. אקורדים על סט התופים.
4. מלודיה על סט התופים.
5. שילוב מלודיה / הרמוניה ומקצב .
www.roypeer.com
מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י רועי פאר שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".
צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.
הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.
בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.