נושא המאמר: רוברט ונטורי אדריכל ותאורתיקן
מאת: מרכז היתרים שמור מאמר למועדפים
האדריכל והמעצב האמריקאי רוברט ונטורי נחשב לאחד הכישרונות הגדולים ביותר בין האדריכלים והתיאורטיקנים של האדריכלות במאה ה- 20. ונטורי נולד בעיר פילדלפיה בשנת 1925 ולמד אדריכלות באוניברסיטת פרינסטון. התמחה במשרדיהם של לואיס קאן ואירו סארינן.
בשנת 1966 מפרסם את ספרו "מורכבות וניגודים באדריכלות". בספר מציע ונטורי אדריכלות אחרת מסובכת יותר, בעלת מרכיבים מעורבים ורבת משמעות. ונטורי יוצא כנגד אמות המידה שמייצג המודרניזם ומעמיד את הפלורליזם העיצובי , העיטור ומובאות היסטוריות כעקרונות עיצוב חדשים. הוא טבע את הסיסמה " פחות זה משעמם" סיסמה שנאמרה כנגד הסיסמה המודרניסטית המפורסמת שהגה האדריכל מיס ואן דה רוהה " פחות זה יותר ".
ונטורי מעמיד מאפיין משלו אל מול כל מאפיין מודרניסטי (בשלב שבו הציג את המאפיינים עדיין לא השתמש במונח פוסט מודרני). אל מול המונח ישר הציב את המונח מעוות, במקום רהוט - דו משמעי, במקום פשוט - מורכב, במקום ישיר - עקיף, במקום בהיר - עמום, במקום אחידות - ריבוי. רוברט ונטורי מציע משחק, כלאיים, תחכום, צבעוניות ועיטור.
חשיבות הפתיחות העיצובית
הספר זכה להצלחה אדירה ואף נחשב ע"י אדריכלים ותיאורטיקנים רבים לאחד מאבני היסוד מבין התאוריות האדריכליות של המאה העשרים. לתאוריה מהחשובות שנכתבו מאז התאוריה של לה קורבוזיה " לקראת אדריכלות" שפורסם בשנת 1923. הספר מהווה בסיס לתיאוריה הפוסטמודרניסטית באדריכלות ומצביע על החשיבות בפתיחות עיצובית הנובעת מהמסורת הקלאסית, האדריכלות המסחרית והפופ-ארט. ונטורי מוחה כנגד הבנאליות של הארכיטקטורה המודרנית בתקופה שלאחר מלחמת העולם השניה. הוא דוגל בגישה, בעלת אופי מורכב יותר המעוררת שאלות ומחלוקות, הטוענת שהעיטור והמבנה הם חלק בלתי נפרד מעיצוב הפנים ועליהם לשקף את הקונטקסט המקומי בה הם מתקיימים.
בשנת 1972 מפרסם ונטורי ספר נוסף בשם"ללמוד מלאס וגאס" הוא פונה לסממני התרבות העממית, לאדריכלות החזיתות , הניאונים והחזות המסחרית הנוצצת. כזו המרוכזת בעיר ההימורים והשעשועים לאס וגאס ומצדיק את האדריכלות ה"מזוייפת" שלה.ונטורי מציג את העיר כביטוי תרבותי שלא רק שלא ניתן להתעלם ממנו, אלא שיש מה ללמוד ממנו.
eterim.co.il
מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י מרכז היתרים שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".
צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.
הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.
בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.