|
|
נושא המאמר: מה גורם לילד שלך להתעייף, לאבד את הקשב ולחלום בשיעורים? מאת: אבירם היכל שמור מאמר למועדפים12:00 בצהריים, ההפסקה נגמרה ואני נכנס לכיתה להעביר שיעור חשבון. "רועי, קרא בבקשה את הבעיה שבעמוד 24 בספר" אני אומר לאחד התלמידים הטובים בכיתה. "מכונית נוסעת במהירות של 80 קילומטר בשעה מירושלים לתל אביב..." הוא מתחיל לקרוא וקול של פיהוק גדול היוצא מפיו נשמע לפתע בכיתה. בכיתה רגילה, התלמידים "יודעים" שאם מישהו מפהק, כנראה שהוא לא ישן בלילה או שהחומר משעמם או שאולי הוא מנסה להצחיק את החבר'ה ולעצבן את המורה. בכיתה שלי, לעומת זאת, התלמידים יודעים שפיהוקים בלימודים לא קשורים לליצן של הכיתה וגם לא לחוסר שינה. תלמידי ח' 3 יודעים מה באמת גורם לעייפות בזמן הלימודים - גם אם ישנת מצוין בלילה שלפני! ומה באמת גורם לתלמידים להיות עייפים (וגם חסרי קשב, חולמניים וחסרי מוטיבציה) בלימודים? את הגורם לכך אפשר למצוא באופן מאוד ברור בקורס "ללמוד כיצד ללמוד" המבוסס על עבודותיו של ל. רון האברד. בספר הקורס כתוב: "המחסום החשוב ביותר ללמידה הוא המילה שאינה מובנת כהלכה". ובהמשך כתוב: "כאשר אינך מבין מילה שקראת אתה עלול להרגיש שהכול מחוק מהזיכרון, או עייפות, או כאילו אתה "לא שם". (ואלו רק חלק מהתופעות שמוזכרות עלולות להתרחש בזמן שאתה נתקל במילה שאינך מבין כהלכה).
רועי עוצר את הקריאה ואומר בקול: "כנראה שיש לי מילה שאני לא מבין כמו שצריך". "כל הכבוד שהבחנת בכך, בוא נמצא אותה" אני אומר ושואל את רועי: "האם אתה יודע מה זה קילומטר?" "באמת לא הבנתי איך מכונית נוסעת במשקל של 80 קילומטר". אני מבין מייד מה קרה פה ואומר: "תלמידים, מי יודע מה זה קילו?" "קילו זה משקל" הם צועקים לעברי. אני מצביע על המילון שתמיד מונח על שולחני בכיתה ואומר: "בואו נבדוק!" אני מקריא בקול את ההגדרה שבמילון: "קילו זה 1,000". רוב התלמידים מופתעים לגלות שקילו זה לא משקל! קילו זה 1000! רועי, שבינתיים פיהק עוד כמה פעמים בזמן ההסבר מתבהר פתאום ואומר: "אהה.. אז קילומטר זה 1,000 מטר, זה בכלל לא קשור למשקל. קילוגרם זה 1,000 גרם והגרם זה המשקל, לא הקילו".
אני חושב לעצמי בסיפוק איזו כיתה מיוחדת יצרתי פה!
כמה חבל שברוב הכיתות האחרות תלמידים כמו רועי היו נשארים עם 'מילה שאינה מובנת כהלכה', שהייתה גורמת להם לעוד בלבולים ועייפות בלימודים ובחיים.
"חשוב להבין שלכולנו יש 'מילים שאינן מובנות כהלכה' ושזהו המחסום החשוב ביותר בלמידה" אני חוזר ואומר לילדים בפעם המי יודע כמה. "לפעמים אנחנו אפילו לא יודעים שאנחנו לא מבינים את המילים כמו שצריך. בדיוק כמו בדוגמה של רועי, שחשב שקילו זה משקל. הוא אפילו לא ידע שהוא לא יודע מה זה קילו. וכמו שראיתם הוא לא היה היחיד" אני מוסיף. כמורים, כהורים ובעיקר כתלמידים חשוב לדעת לשים לב שמילים לא מובנות כהלכה לא חייבות להיות רק המילים המסובכות והנדירות. מילים שאינן מובנות כהלכה יכולות להיות מילים ששמענו כבר הרבה פעמים ואנו רק חושבים שאנו יודעים מה המשמעות שלהן.
לכן תמיד חשוב לשים לב גם למילים הבאות: מילים פשוטות (שמופיעות לעיתים קרובות בשפה): כמו למשל "מדוע", "כיצד", "האם", "אך" וכדומה. אם תבדוק, תופתע לגלות כמה מילים פשוטות ילדים וגם מבוגרים לא מבינים כמו שצריך. ואגב, אותם ילדים שעונים תשובות שלא קשורות לשאלה, כמעט תמיד מתבלבלים בגלל שהם לא מבינים את מילות השאלה או מילים בהוראות. מילים שקשורות לנושא מסוים (מונחים): כשמישהו מלמד חשבון למשל, חשוב שיבדוק האם התלמידים מבינים את כל המילים שקשורות לחשבון. מילים כמו "מספר", "ספרה", "סכום", "הפרש", "מכנה", "מונה", "מנה", "משוואה", "פונקציה" וכו'. אם התלמיד לא יודע להגדיר במהירות ובדייקנות את המונחים - יהיה בלתי אפשרי ללמד אותו באמת את הנושא! (כמובן שחשבון זה רק דוגמה ולכל נושא יש את המונחים שלו). שם הנושא: אלגברה, גאוגרפיה, טריגונומטריה, פיזיקה, כימייה, ביולוגיה, סוציולוגיה, גיאומטריה וכו'.... (אני בטוח שחלק מאיתנו כבר עכשיו מפהקים). כדי ליצור מוטיבציה ללמידה ולא לגרום לחוסר הבנה ועייפות חשוב להבין את המשמעות של הנושא שאנחנו לומדים. אם זה לא נראה לך חשוב להסביר את המילה הראשונה של הנושא, תחשוב אם היית רוצה ללמוד את הנושא הבא: "גירדולציה", בלי לדעת מה זה. סימנים: סימני פיסוק, ניקוד וסימנים רבים אחרים יכולים להיכלל תחת המחסום של "מילה שאינה מובנת כהלכה". חשוב להגדיר גם אותם כמו שצריך!
אם המורים, ההורים והתלמידים יכירו לעומק ויבינו את המחסום של 'מילה שאינה מובנת כהלכה' וכתוצאה מכך יבהירו את המילים בצורה טובה יהיה לנו חינוך חדש בישראל.
אני מקווה שאהבת את הטיפ הזה! בעיני הוא כל כך חשוב שאני רוצה לבקש ממך בקשה שאף פעם לא ביקשתי! הבקשה שלי אליך היא - תעביר את זה הלאה! בבקשה העבר את הטיפ הזה לכמה שיותר אנשים! שלח אותו במייל לחברים, למורים של הילד שלך, למורה הפרטי של ילדך, למאבחנים וכו'. שתף אותו בפייסבוק ובכל מקום אחר שתוכל. מניסיון, לחלק מהמורים שיקראו את הטיפ הזה יפלו כל כך הרבה אסימונים והם ישפרו את שיטת ההוראה שלהם - וכך יהיה טוב יותר!
תודה לך :-)
אבירם היכל, מנהל תבונה חינוך חדש בישראל. אתה תמיד מוזמן ליצור איתי קשר למרכז תבונה לטלפון: 03-5743734 או למייל שלי: [email protected] www.tvuna-online.co.il הערה חשובה: מאמר זה מבוסס על שיטת 'טכנולוגית הלמידה' אשר פותחה על ידי הסופר ואיש החינוך ל. רון האברד.
www.tvuna-online.co.il/
מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אבירם היכל שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".
צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.
הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.
בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.
|
|
|
להשכיר רכב
הזמנת מלון בחו"ל
הזמנת מלון בישראל
אתר איי יוון
מדריך איטליה
מלונות בניו יורק
מדריך לאס וגאס
המלצות על נופש
המלצות על פריז
נדל"ן ביוון
|