|
|
כל מה שרצית לדעת על קיאקים
הקיאק המודרני ואומנות השליטה בו התפתחו מהקיאק ששימש את האסקימואים לצייד ולנדידה. האסקימואים בנו את הקיאק מעורות כלבי ים ועצים והיום הקיאקים נבנים מפיברגלס ופלסטיק עמיד ומעץ. החומרים שונים אך הטכניקות שפיתחו האסקימואים בעבר משמשות אותנו עד היום להתמודדות עם מצבי ים משתנים. מי שמכיר את התחום יודע על טכניקות כמו "גלגול אסקימואי","תמיכה גרנלנדית" ועוד.
מהקיאק האסקימואי ועד לקיאק הימי המודרני התפתחו תתי ענפים: הקיאק הימי– הארוך ביותר יכול להגיע לאורך של 6 מטרים ומתאים לחתירה בים ובאגם , דורש חצאית הסוגרת את פתח הקיאק ומונע כניסת מים. SIT ON TOP סוג של קיאק שלא דורש מיומנות , רחב ויציב המאפשר לחתור למרחקים קצרים בלבד ולגלוש על גלים, אורכו כ 3 4 מטרים ואינו דורש חצאית. קיאק נהרות– עשוי מפלסטיק עמיד , אורכו יכול לנוע מ2.3 ועד 3 מטרים. הוא שטוח בתחתית ומאפשר בעיקר לתמרן ולהסתובב בתוך הזרם דורש חצאית וידע בגלגול אסקימואי. קיאק גלים\BOAT PLAY– כשמו מאפשר לגלוש לשחק על הגל בזמן הגלישה , דורש חצאית.
כאשר מתכננים טיול בקיאקים ימיים לא בקבוצה מאורגנת, כדאי לצאת בחבורה של לפחות שלושה חותרים. כל חותר חייב להצטייד באפודת ציפה , חצאית לקיאק ולהיות מיומן בהצלות, במקרה של התהפכות. חותר מיומן חותר במהירות של שישה – שבעה קמ"ש, חותר לא מיומן יתקשה לשמור על כיוון בחתירה בים גלי ורוח ויחתור במהירות של 3קמ"ש. חשוב מאד להצטייד ב משוט רזרבי טלפון סלולרי או לוויני ערכת עזרה ראשונה חבל גרירה מזון בגוד חם בחורף או בגוד קל בקיץ ומיםוכמובן- ערכת תיקון לקיאק לא לשכוח לבדוק את תחזית מזג האוויר הצפויה ולהתעדכן משך החתירה.
כדי להפוך את הטיול למהנה יותר כדאי לעבור קורס קיאקים מכין יש לבחור את המועדון לפי כמה גורמים לבדוק האם מדריכי המועדון עברו הכשרה באיגוד הבריטי לקיאקים או במקבילה האמריקאית. לבחור מועדון שמציע קורסים בקיאקים וגם מאפשר חתירה ותרגול במים שקטים לדוגמא במעגן, אגם או מרינה. רק עם התקדמות הקורס כדאי לצאת ולהתמודד עם ים גלי. לבדוק שלמועדון יש מבחר גדול של קיאקים המתאים לחותר,עשויים מפיברגלס ומפלסטיק.. בררו אם הקורס עצמו אורך 12 שעות ושם נלמדות המיומנויות הבסיסיות של חתירה והגוי, הצלות וגלישת גלים.
הקיאק הימי בנוי לחתוך את הגלים ולהתנהג בים קשה וסוער ביציבות טובה, אך כמובן הכל תלוי במיומנות החותר הקיאקים הבריטים נחשבים לטובים בעולם , מפני שהם בנויים לתנאי ים קשים השוררים בבריטניה..
ככל שקיאק ארוך יותר הוא מהיר יותר, ככל שהוא צר, קל יותר לתמרן איתו. אבל האביזר החשוב ביותר, אולי יותר מהקיאק, הוא המשוט. יש לבחור את המשוט בקפידה, כך שיתאים לחותר: אורך המשוט בהתאמה לגובה החותר(לדוגמא: חותר בגובה 185 ס"מ צריך משוט באורך 218 ס"מ) להבים בגודל שונה – ככל שהלהב גדול יותר ישנה התנגדות גדולה יותר אך החתירה מהירה יותר. משקל המשוט – משקל גדול גורם לעייפות , משקל נמוך מדי עלול להפריע כשיש רוח חזקה. עמידות המשוט – נקבעת ע"י החומר ממנו הוא עשוי: פלסטיק , סיבי פחם ועוד. גמישות – חומרים שונים סופגים זעזועים בצורה שונה .בין משוט לחתירה בים ומשוט לתפיסת גלים יש שוני בגמישות. זויות הלהבים – לחתירה בים מומלץ 70-60 מעלות משוט ארגונומי מומלץ כי הוא מקל על לחץ על המפרקים. משוט המאפשר החלפת גודל הלהבים .
בחירה טובה של משוט זהו תנאי הכרחי לחתירה מוצלחת.
כאשר אתם בוחרים בטיול קיאקים מאורגן יש לבדוק כמה גורמים: עדיף לבחור בחברה העוסקת גם בקורסים וגם בטיולי קיאקים. מיומנות וההסמכה של המדריכים ( רשיון מטעם האגוד הבריטי לקיאקים \ האגוד אמריקאי). סוג הקיאקים והמשוטים שחותרים בהם: קיאקי פיברגלס נחשבים לקיאקים טובים יותר מקיאקי פלסטיק . ראו שמציעים לכם מבחר של משוטים באורכים שונים ומבחר להבים. בדקו אם ישנה הכשרה לפני היציאה לטיול. טיול קיאקים צריך לכלול עד 12 משתתפים, כאשר ישנם יותר משתתפים הטיול מתעכב, הלוגיסטיקה ארוכה וההנאה נפגעת.
הבריטים הובילו תמיד את ספורט הקיאקים הימיים בעולם. רוב רוי, חוקר אנגלי, היה שייט קיאק\דוגית נועז והרפתקן רב עלילות בתחילת המאה ה – 19. בין עלילותיו בארץ ישראל הוא מתאר את התלהבותו מהצמחייה בנחל הירקון, איך התנפל עליו תנין בקישון, איך נחטף באגם החולה ע"י בדואים ואיך נמלט מהם. הוא מספר על הסערה שאליה נקלע בכינרת שמילאה אותו חרדת קודש. אז אמנם הירקון והקישון אינם צלולים ומפלס הכינרת יורד ועולה ואין אפשרות לחתור מהכינרת דרך נהר הירדן לים המלח, אך גם מה שנשאר נותן לחותרי הקיאקים מבט שונה על ישראל, מרתק לא פחות ממחוזות רחוקים, בדומה למה שראו מגלים וחוקרים לפני מאות שנים.
אחת הדמויות המובילות היום בעולם הקיאקים הוא נייג`ל דניס החותר הראשון שהקיף את האי הבריטי בקיאק ב-65 ימי חתירה, הוביל משלחת קיאקים ראשונה לקייפ הורן ולאנטרטיקה. חבר מועדון של נייג`ל , פיטר גריי היה האדם הראשון שחצה את האוקינוס האטלנטי מניופאונדלנד לאירלנד בקיאק ב- 75 ימי חתירה ללא סירת לווי. רתם רון מדריכה במועדון טרה סנטה סיימה הקפה של איסלנד בקיאק
לסיום, החתירה בקיאק מאפשרת הגעה למקומות ואתרים שאינם נגישים מהיבשה, מפגשים מרתקים עם בעלי חיים, התמודדות אישית אמיתית עם הים ומזג האוויר כל זאת ללא הפרעה לטבע.
נכתב וצולם ע"י: שגיא נחושתן, מדריך קיאקים מבעלי "טרה סנטה קיאקים ימיים" – מועדון חותרים מרינה הרצליה ,מרינה אשדוד וחוף ארגמן עכו.
www.seakayak.co.il/%d7%9e%d7%95%d7%a2%d7%93%d7%95%d7%9f-%d7%98%d7%a8%d7%94-%d7%a1%d7%a0%d7%98%d7%94-%d7%a7%d7%99%d7%90%d7%a7%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%9d
מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י שגיא נחושתן שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".
צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.
הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.
בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.
|
|
|
להשכיר רכב
הזמנת מלון בחו"ל
הזמנת מלון בישראל
אתר איי יוון
מדריך איטליה
מלונות בניו יורק
מדריך לאס וגאס
המלצות על נופש
המלצות על פריז
נדל"ן ביוון
|