|
|
נושא המאמר: טנטרה - היוגה של האהבה מאת: אקילה שמור מאמר למועדפים
אם הנך מעוניין\ת להיכנס בכנות וברצינות לעולם הטנטרה, בין אם את\ה מחפש\ת כאן את הדרך הרוחנית שלך, בין אם הנך מעוניין\ת לשפר את הזוגיות שלך או "רק" להיות מאסטר\ית באמנות תינוי האהבים, לפני הכל, רצוי שתדע\י שאת\ה מתחיל\ה ללכת באחת מדרכי היוגה: היוגה הטנטרית. כפי שיש טעות בתפיסה הפופולארית של היוגה רק כתרגול בחדר כושר, כך טועה גם התפיסה המקובלת של המילה טנטרה שאותה מזהים עם פעילות מינית מתירנית ו"ספונטנית". במאמר קצר זה, אנסה להבהיר שתפיסות אלה יסודן בטעות ובחוסר ידע. מטרתו של מאמר זה היא להבהיר שטנטרה היא סוג של יוגה, ושכדי לקבל את "ההבטחות הגדולות" שהטנטרה מבטיחה, יש ללמוד ולתרגל לאורך זמן טכניקות המבוססות על ספרי הטנטרה-יוגה העתיקים והמעובדות לימנו אנו.
ראשית, מהי טנטרה? הטנטרה היא בראש ובראשונה תורה רוחנית שמטרתה להקנות כלים לטרנספורמציה אלכימית, בגוף בנפש וברוח. זוהי פילוסופיה המאמינה שהאדם יכול לשדרג את חייו, להיות בריא, מאושר ושליו ע"י תהליך התמרה מודעת של אנרגיות חיים בסיסיות. למרות שהטנטרה כשיטה רוחנית מתכוונת אל חיינו בכלל, היא נודעת ברבים (בעבר ובהווה) בגלל החלקים ה"שערורייתיים", ובשל השימוש הבוטה שלה במושגים מיניים, שחלקם הרב הם סימני קוד מטאפוריים וחלקם המזערי מתכוון לתרגול מיני הלכה למעשה.
לטנטריזם היסטוריה ארוכה (ומאד מעניינת !) בהודו, טיבט, אסאם, קשמיר ונפאל ויש הגורסים כי שורשיו בתרבויות קדמוניות שקדמו לדתות הפטריאכליות שבהן רווחו טקסי פריון, שכללו מין כפולחן דתי. לשיא פריחתה בהודו הגיעה הטנטרה בסביבות 500 לספירה ועד 1000 לספירה ולאחר מכן ירדה למחתרת, וכתוביה העלו אבק בספריות פרטיות. (תמצית קצרה של האידיאולוגיה הטנטרית- ר' במאמר "מאפייני הטנטרה")
הסיבה מרכזית להעלמותם ארוכת השנים של בתי ספר ליוגה טנטרית מעל פני השטח היא האופי המיני של חלק מתרגוליה שלמתבוננים מהצד, הוא נראה סטייה מהנורמות החברתיות, שערוריה ממש... הזרם הוודי, השמרני האורתודוכסי, כהני הדת ההינדיים, הברהמינים כמו גם האיסלאם, המיסיונרים הקתוליים והפוריטנים הבריטי אשר שלטו בהודו בתקופות שונות, לא יכלו לסבול את הרעיונות הטנטריים, את העובדה שהם פנו לכל שכבות האוכלוסיה ושהפכו את הדרך הרוחנית מעיסוק באלוהים מרוחק בשמים, לסגידה למעשי ידיו ולהתגשמות הקדושה על פני האדמה ... גם בזמננו, עם תחיית הטנטרה במערב, ערפל כבד, שמועות וחוסר ידע, מכסים את ההלכה הטנטרית, ובעיקר -את תרגוליה... כפי שרבים מאיתנו אינם מבינים מה ל"שיר השירים", על כל תאורי "הזימה" שבו בתוך התנ"ך הקדוש שלנו, כך לא פשוט להבין את הקשר בין רוחניות, קדושה, התעלות הנפש, לבין התיאורים והתרגולים המיניים המופיעים בטנטרה. גם לנו, כתוצרי התניה תרבותית בת שלושת אלפים שנה, המסמנת את המין במקום נמוך ורואה אותו מקום ל"פורקן" שיש להתבייש בו, לא קל להבין ומה הקשר בין תרגול יוגה, הגשמה רוחנית, אורגזמה קוסמית, מתיחת שרירים ותרגילי נשימה .... ג'ורג' פוירשטיין שהוא חוקר בודהיזם ויוגה ותיק, ומשמש כיום בר-סמכא בתחום, אומר על הטנטרה ההינדואיסטית: "טנטרה הינה ביסודה מסורת יוגית וה"טנטרות" הנם ספרים לתרגול רוחני, נפשי וגופני...טנטרה-יוגה היא פשוט שיטה נוספת של יוגה, אשר מציגה סינטזה נרחבת של ידע רוחני ופסיכו-טכנולוגיה.." אחד הפירושים של המילה טנטרה הוא "ה ת ר ח ב ו ת'. פירוש המילה יוגה הוא א י ח ו ד. ולפיכך – יוגה- טנטרית היא שיטה מ א ח ד ת, השואפת להעצים ו ל ה ר ח יב את התודעה והיכולת האנושית, באמצעות אימונים ותרגולים המותווים ע"י ספרי הטנטרה העתיקים והכתובים שהתפתחו סביבם.
היוגה אינה התעמלות למרות העיסוק המפורסם של יוגה בגוף, בשרירים, בתנועה בתנוחה ובנשימה, אין היא התעמלות לצורך השגת גוף חטוב והרגשה טובה. זהו רק קצה הקרחון, זהו רק החלק הנגלה של שיטה הודית עתיקת יומין זו. יוגה היא זרם חשוב בפילוסופיה ובמטאפיזיקה ההודית שכל עיסוקו הוא שחרור האדם מסבל, כאוס, תסכול ואומללות והתוויית דרכים לחיי אושר, שלווה והגשמה עצמית. התרגולים היוגיים השונים, הפיסיים, הנפשיים והרוחניים, נועדו לשנות את מצב התודעה ואופן החשיבה, להשקיט את פטפוטי השכל בראשנו, כדי שנוכל לשוב אל הרמוניה עם הטבע ועם טבענו האמיתי שהוא הוויה טהורה, תודעה טהורה ונועם אינסופי . זו דרכה של היוגה ומטרתה כאחד. מה שמאפיין את היוגה להבדיל מפילוסופיות ותורות רוחניות אחרות הוא התרגום הפרקטי של הרעיונות אל עולם המעשה. היוגה אינה נשארת בתחום הלימוד התאורטי בלבד אלא קוראת לנו ל פ ע ו ל ה. ניתן לכנות את התרגול היוגי "מטאפיזיקה בפעולה" ... מכיוון שאין זו משימה כה פשוטה, התפתחו ביוגה שיטות שונות וטכניקות רבות, גופניות, התנהגותיות, מנטליות ורוחניות שכולן מיועדות כדי לאפשר את המעבר מהתנהגות אוטומטית המונעת ע"י דחפים בסיסיים, הרגלים והתניות, להתנהגות מודעת המנוהלת ע"י ערכים נאצלים המכונים "אור", ובמיוחד ע"י אנרגיית האהבה שהיא אנרגיה מ א ח ד ת.
לטנטרה אותן מטרות נהוג גם לחשוב שטנטרה ויוגה הן שתי סיסטמות נפרדות ואף מנוגדות זו לזו. קצרה היריעה לתאר כאן את ההיסטוריה ארוכת השנים של שתי תנועות איזוטריות אלה, אך מה שחשוב לומר הוא שהטנטרה ההינדית שבראשיתה היתה תנועה מרדנית, שולית ומגונה בחברה, הפכה בסופו של דבר להיות זרם ביוגה המקביל לזרם המסורתי הוודי. בתקופות מסויימות היתה היוגה הטנטרית כה חזקה עד שהשפיעה על ההלכה והמעשה של היוגה הוודית, ואף על התרבות ההינדית כולה. רוחה של הטנטרה, עקרונותיה, הלכותיה, נטמעו כל כך עמוק בזרם המרכזי עד שאפילו כיום הינדים ומתרגלי יוגה בעולם אינם יודעים שהם מתרגלים טנטרה בצורה זו או אחרת. ראיתי זאת בסיורי במקדשים רבים בדרום הודו, שם ניתן למצוא אמנות ארוטית לרוב וסמלים בעלי משמעות איזוטרית טנטרית המקשטים את המקדשים ונמצאים בכל מקום. נכחתי בכך גם באופן שבו מקיימים טכסים ופולחנים שונים באשרמים נזיריים לחלוטין. גם בעולם האקדמי נעשו מחקרים המגלים חפיפה מושלמת בין ספרי יוגה קלאסיים לבין הכתובים הטנטריים. אפילו ה"התא יוגה" המפורסמת והנפוצה בתבל והמזוהה ביותר כ"יוגה", היא תוצר ופיתוח של בתי הספר הטנטריים אשר הבינו שכדי ליצור שינויים בתודעה ולהרחיבה, יש לכלול את הגוף בהתפתחות הרוחנית. גם כיום, ההולכים בדרך הטנטרה, אלה המעוניינים בחלק הרוחני שלה, וגם אלה המעוניינים רק בחלק המיני שלה, חייבים לתרגל טכניקות יוגיות שאת חלקן ניתן לכנות SEXO-YOGA שכן הן הבסיס הגופני-נפשי למין מקודש ולתהליכי ההתמרה הטנטריים. תרגולים אלה הנם תנאי הכרחי להולכים בדרך הטנטרה לא רק בעת קיום מפגש מיני אלא כתרגול שיגרתי שהאדם עושה עם עצמו.
*הארה והנאה - היוגה הוודית-הנזירית לעומת היוגה הטנטרית יש הסבורים שטנטרה היא פעילות "ספונטנית" בעוד יוגה דורשת מאמץ ומשמעת ועבודה מפרכת... מאד ידועה הרצאתו של אושו בה הוא מונה את יתרונות הטנטרה לעומת היוגה (תוכלו למצאה בספר "טנטרה, מין ורוחניות") כשאושו מתייחס כאן ל"יוגה" הוא מתכוון אל הזרם הנפוץ ביוגה שהוא הזרם הוודי- הנזירי, זרם שראה את גופו של האדם בכלל, ואת האנרגיה המינית בפרט כמכשולים בדרך הרוחנית ואת העולם הארצי כאשליה אחת גדולה.
אם העולם הגשמי גורם לנו סבל, אם הגוף הוא שק של לכלוך ודחפים "חייתיים", אם כל העולם הארצי הוא תעתועים ואשליות זמניות, אומרת היוגה הנזירית, הבה נוותר עליהם לגמרי, נחפש את גאולתנו בשמים, ולא ניתן ל"אדמה" להכביד עלינו... ולכן היא מאמנת את משתתפיה לשאוף רק להארה ולסלק מהדרך את ה"מכשולים" הללו ע"י שליטה והדחקה של היצרים, החושים, ההנאות, ובעיקר, להדחיק את האנרגיה המינית כל האפשר, להתנזר או להמעיט במין רק במסגרת הנשואין. היוגה הוודית היא יוגה של שליטה עצמית, של מאמץ לשלוט בחושים, לוותר על הנאות להינתק מהרצון לעונג שבעולם העולם הארצי.
אושו, שלמעשה "גדל" על ערכי הפילוסופיה והמטפיזיקה של היוגה הטנטרית, הטיף נגד כל צורת מחשבה דתית או חברתית המחנכת להדחקה של אנרגיית החיים והמין. כמי שחזונו היה אהבת החיים, הציב אושו את היוגה הנזירית כמנוגדת לטנטרה שהיא תורה מחייבת כל, האומרת "כן" לכל מה שיש בחיים עלי אדמות, ומציגה את האהבה הארצית בין בני אדם כהשתקפות של האהבה האלוהית שבשמים...
היה זה אושו שהעז עם תחילת ה"עידן החדש", לדבר על הצד הרוחני של מיניות האדם, ובכך החייה למעשה את רעיונותיו של הזרם הטנטרי ביוגה. בהרצאותיו שנשא במהלך שנים רבות, חוזר אושו ומבהיר את הרעיון הבסיסי של היוגה הטנטרית: מעבר מסקס לתודעת-על, לאמור- האנרגיה המינית היא "תחנת הכח" לחיים רוחניים ולפיתוח תודעת-על...
אושו החייה גם את הרעיון שהופיע בכתבי היוגה הטנטרית האומר שהנאה והארה אינם מושגים מנוגדים! נהפוך הוא – הדרך להארה עוברת בשבילי ההנאה...."דרך ההנאה אפשר להשיג שחרור שהרי ההנאה היא הדרך למשכן האלים ....לכן, החכם הרוצה לנצח... יחווה את כל ההנאות". Kularnava Samhita))
כידוע, היו שכינו את אושו בזלזול "סקס גורו", אבל מי שמקשיב לדבריו ברצינות, מגלה שהוא לא נתן חשיבות כה מרובה למין כ"סקס" במובן הרגיל, הוא אף טען שמין אינו צורך וכי האדם יכול לשרוד יפה ללא מין, הוא טען ש"למין יש מימד אחר... זוהי דרך ליצור קשר עם המציאות האולטימטיבית" כלומר המין הוא שער שדרכו עוברים כדי לקבל שם "דוגמית", טעימה קטנה של הסמדהי, האכסטזה, השחרור מגבולות הזמן, המקום ומפטפוטי השכל...
קריאתו של אושו היתה כקריאתם של כל המורים היוגיים שהלכו ב"דרך האכסטזה"- לראות במין מקום לתרגול האכס – סטטוס, חוויית ההוויה שהיא מעבר לזמן, למקום ולאגו, ומתוך כך, ל ה ר ח י ב את היכולת הזו עד שהיא תיטמע בחיים עצמם. כמו בכתבי הטנטרה-יוגה, חוזר אושו שוב ושוב על הרעיון ש"סקס הוא רק ההתחלה אך לא הסיום..." (קיימת גם גם סדרת הרצאות מרתקות של אושו אודות הדרך היוגית המובילה ל"נו-מיינד" המקובצת בסדרה בשם yoga - The Alfa and The Omega)
עבור מיינד טהור – הכל טהור ! לעומת הדרך הוודית, בשורת הדרך הטנטרית דורשת קצת תחכום אינטלקטואלי. מאד קל לראות את העולם בשחור-לבן, טוב –רע, רוחני-גשמי טמא-טהור... יותר מסובך להכליל את העולם הגשמי, הגוף, ההנאה החושית ואת מעשה האהבה בהתפתחות הרוחנית, נדרשת תבונה רבה כדי לראות בחיים עצמם, על כל מורכבותם, השתקפות של כוחות קוסמיים נעלים.
הדרך הטנטרית היא דרך בעלת ראייה חודרת ומעמיקה אל נבכי המסתורין של הקיום האנושי, הרואה את האחדות שמעבר להגדרות הדואליות של השכל, היא רואה כל אחד מאיתנו כחלק מהמארג הקוסמי השלם, היא רואה את גוף האדם שנברא ב"צלם" כהתגשמות חומרית של כוחות אלוהיים, את אברי המין כהתגלמות של אברי היצירה האלוהיים ואת האיחוד בין גבר ואישה כמטאפורה לאחדות הקוסמית.
על כן נותנים ספרי הטנטרה הדרכה מעשית איך לשלב אנרגיות מיניות, נפשיות ורוחניות מבלי לראות סתירה ביניהם, ויתרה מזאת – הם מלמדים איך לעשות שינויים תודעתיים, איך לטהר את המיינד ממוסכמות שקריות שהוטבעו בו, איך לשחרר את האנרגיה המינית מ"כלאה" ולעשות שימוש בעוצמתה, כיצד לשכללה ולעדנה עד כדי כך שדרכה נתחבר אל קדושת האהבה, החיים והאלוהים. . טנטרה – כדי ש"יהיה לי טוב" או כדי שאהיה בן אדם יותר טוב? מאז ה"קאם בק" של המימד הפסיכולוגי-רוחני ביוגה הטנטרית שהחל במפעל חייו של אושו, דווקא החלק המיני שלה הוא זה המושך את המחפשים המערביים שנלאו מה"חינוך המיני" המעוות עליו התחנכו. היאוש והתסכול המיני שדתות מונותיאיסטיות גורמות, תרבות הצריכה, ה"פאסט פוד" והפורנוגרפיה, מביאים אנשים רבים לחפש דרכים אחרות כדי להביא לידי ביטוי מיניותם.מצד שני, גם כיום לא חסרים כאלה המגנים את המגמה הטנטרית המתחדשת, מכנים אותה "קליפורניה טנטרה" ורואים בשלילה את ההדוניזם, את ההנאה האנוכית, את הדחף להנאה מינית גרידא...
אין לזלזול כלל וכלל ברצון האנושי לאהבה, לקצת מין ולקצת ריגושים. הטנטרה מבינה היטב את הצרכים הטבעיים הללו ואינה מגנה אותם, הנאה היא זכותנו מלידה, כך ברא אותנו הטבע והדחף הזה הוא המושך אותנו להתקדם ולשכלל את חיינו. אלא שבזמננו אין מחסור במקומות שבהם אפשר לקבל "סיפוק מיני" "פורקן מיני" ו"שחרור ספונטני" בדרך הרגילה והידועה... לעומת זאת, מפגש טנטרי מיני הוא "סקס אחר" לחלוטין הדורש לימוד ואימון כי שאיפתו היא למקסם את הפוטנציאל הגדול שיש בפעילות האנושית הזו , יותר מאשר שניות ספורות של התחככות, הנאה אינסטינקטיבית ו"פורקן מתחים" חפוז.
הנחת יסוד בטנטרה, על כל זרמיה, כולל אלה המשתמשים בה כיום לטיפול זוגי ומיני, היא שהדחף המיני הטבעי ניתן לעיבוד לשכלול ולעידון, שיש בדחף זה כח העשוי להביא את האדם לאותו מקום מבורך של גאולה נפשית ו\או רוחנית. לכן לימודי טנטרה-יוגה הם בעצם הדרכות ואימונים לפיתוח הפוטנציאל הזה, בין אם לצורך התפתחות רוחנית, או לשם שיפור הזוגיות או לשם אמנות תינוי האהבים, ללא סתירה ביניהם. כל המטרות הללו נמצאות בדרגה ערכית גבוהה יותר מאשר ההנאה הרגעית שיש בשחרור נוזלים מהגוף...
לאור כל זאת, יש לדעת כי לימודי טנטרה אינם היתר לפעילות מינית "ספונטנית", לא מקום לאנשים חסרי סבלנות, לא בית מחסה למבקשים דייטים מיניים וסיפוקים חטופים. טנטרה-יוגה אמנם עוסקת לרוב באנרגיה המינית אך אינה "סקס" במובן המקובל והידוע. האנרגיה הזו אינה מבוזבזת על רגע קטן של הנאה, אלא נשמרת ונצברת למען מטרות נעלות יותר כגון אהבת אמת, התעלות הנפש התאחדות והתמזגות עם ההוויה כולה.
טנטרה אינה כת מסיונרית ואין היא שואפת לצבור מאמינים או להמיר את דתך ואת אורחות חייך. נהפוך הוא – הטנטרה מיועדת ליחידי סגולה, ובמשך שנים היו המסטרים הטנטריים ב ו ח ר י ם לעצמם רק את התלמידים הראויים לדעת את סודותיה. כיום, הידע הטנטרי אמנם נגיש יותר, אך עדיין ההליכה בדרך הזו אינה חובה אל סוג של בחירה אישית, מתוך עומק הנשמה, החשה שסיפוקים מיידיים אינם מביאים אושר רב. למרות הפרסום הרב של הטנטרה כמקום של "הנאה" , אין היא מתאימה לאנשים הרוצים רק ש"יהיה לי טוב" , אלא לאנשים הרוצים להפוך להיות ל"בן אדם" יותר טוב, להפוך לאדם מזן משוכלל יותר, המסוגל לחוות אושר מסוג אחר, אושר עמוק, רגוע, שליו ומתמשך...
היוגה הטנטרית כאימון באמנות האהבה אם נפשך אכן נמשכת לדרך הטנטרית, עליך לדעת שאת\ה הולך\ת ללמוד, גישה שונה לחיים, לעצמך, ליחסיך עם הזולת, ליחסי המין שלך וליחסיך עם העולם כולו, אתה הולך ללמוד שפת אהבה חדשה, ארוטיקה ואינטימיות מסוג שונה לחלוטין, וכמו כל מטרה אחרת בחיים, גם מטרה זו דורשת מחוייבות, השקעת זמן, משאבים ותרגול.
לנו, החיים בתרבות הצריכה, המתיימרת למכור הנאה, סיפוק ואושר במהירות האפשרית, אין סבלנות ללמוד ולשכלל את אמנות האהבה הגופנית-נפשית, ובטח לא האהבה הרוחנית. לכל היצורים החיים יש דחף מיני, כל אחד יכול לעשות סקס ולאהוב ברמה זו או אחרת, ולכאורה - מה יש כאן ל ל מ ו ד ???
כדי להבין מה לומדים בדרך הטנטרית, כדאי להשוותה לכל האמנויות שהאדם יצר – החל מאמנויות לחימה, דרך מוסיקה, מחול ועד אמנות הבישול....כל האמנויות בעולם הזה, נוטלות צורך או ידע בסיסי המוטבע בדי.אן.איי שלנו כחומר גלם, מעבדות ומשכללות אותו עד שהוא עובר טרנסמוטציה ומופיע בתרבות בצורה מתוחכמת ומרוממת נפש. היוגה הטנטרית מאמנת את ההולכים בדרכה באמנות האהבה, בדיוק כפי שכל ספורטאי מתאמן ל פ נ י שהוא עולה למגרש, וכפי שכל אמן לומד ומתאמן שנים לפני שהוא עולה לבמה...(ר' את הקשר בין המילים "אמנות" "אומנות" ו"התאמנות"...)
לימוד טנטרה-יוגה הינו איפוא תהליך אקטיבי, הדרגתי ומתמשך של למידה, הטמעת השקפת העולם והערכים הטנטריים, רכישת מיומנויות פסיכו-פיסיות, ובסופו של דבר גם טרנספורמציה אישית. ללא התרגול והאימון הגופני-נפשי-רוחני של היוגה הטנטרית, כל הרעיונות היפים וכל ההבטחות הגדולות של הטנטרה אינן יכולות להתממש, ודאי שלא לאורך זמן!
היוגה הטנטרית באה מעולם שהאמין שאת "אמנות החיים" ואת "אמנות האהבה" אפשר וצריך ללמוד ולשכלל בסבלנות ובהתמדה, כדי לאפשר הליכה מעבר לאותם "חומרי גלם" בסיסיים. כדי להגשים את הפוטנציאל האנושי להתעלות הנפש, לאהבה אינסופית ואולי אף להארה, מוסרים לנו כתבי היוגה הטנטרית הוראות מפורטות, טכניקות פסיכו-פיסיות כמו שיצירותיו של שופן כתובות באינסוף תווים.
כדי ללמוד את היוגה הזו, אין צורך ל"האמין" בדבר... צריך רק להתאמן, לרכוש מיומנויות אהבה בדיוק כפי שנגן פסנתר לומד לקרוא תווים, מתאמן על צירופיהם, עד שהם הופכים לו ל"טבע שני"... ואז הוא יכול לנגן כל יצירה מוסיקלית לפי טעמו, אולי הוא גם יכול ליצור מוסיקה משלו ואולי כל חייו הופכים להיות לו ל"מוסיקה שמיימית" ! בסיכומו של דבר, לבחור בטנטרה-יוגה פירושו לבחור בדרך של שיכלול עידון והתעלות של כל מה שהמילה "אהבה" מסמנת ברמה הגופנית, הנפשית והרוחנית כאחת. יפה מאד לגלות שלמילה "א ה ב ה" בגימטריה ולמילה "א ח ד" יש אותו ערך מספרי כי כשאהבה מאחדת אותנו בגוף ובנפש אנו חווים את ה "א ח ד", את השלמות, את ההוויה הטהורה. יש מי שברגעים אלה קורא בשם "אלוהים", ויש מי שפשוט "נעלם" בתוך האושר העילאי. כך או אחרת, מי שנוגע בדרך המרתקת הזו, חייב לגלות במוקדם או במאוחר שהנאה מינית עמוקה ואמיתית מחייבת גדילה נפשית-רוחנית המאפשרת מפגש עם הנעלה והנשגב שבחיים. אקילה – מורה ליוגה משנת 1991, תלמידה של אושו ומורים שונים לטנטרה-יוגה בהודו ובמזרח הרחוק. עוסקת ביוגה-תרפיה, מלמדת טנטרה-יוגה בשיטה ייחודית שפיתחה במהלך שנים רבות, מרצה, מנחת קבוצות ומאמנת אישית וזוגית. www.tantra-yoga.co.il
אקילה - רקע אקדמי בפסיכולוגיה ובחינוך, מורה ליוגה משנת 1991. תלמידה של אושו ומורים שונים לטנטרה-יוגה בהודו ובמזרח הרחוק. עוסקת ביוגה-תרפיה, סקסולוגיה הוליסטית, הרצאות והנחיית קבוצות. מלמדת את אמנות האהבה המקודשת על פי כתבי היוגה הטנטרית העתיקים בשיטה ייחודית שפיתחה במהלך שנים רבות.
www.tantra-yoga.co.il
מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אקילה שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".
צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.
הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.
בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.
|
|
|
להשכיר רכב
הזמנת מלון בחו"ל
הזמנת מלון בישראל
אתר איי יוון
מדריך איטליה
מלונות בניו יורק
מדריך לאס וגאס
המלצות על נופש
המלצות על פריז
נדל"ן ביוון
|