חיפוש מאמרים

12305 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
5 סיבות שיעשו את היום הזה (וכל אחד מהימים הבאים אחריו) ליום המדהים ביותר בחייכם





    קישורי טקסט (לפרטים)




מוסיקה יוונית
קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: מוזיקה לתיאטרון מוזיקה לתאטרון מוסיקה לתיאטרון מפיק מוסיקלי

נושא המאמר: מוזיקה לתיאטרון
מאת: יואב (יויה) אסיף, יויה מיוזיק - אולפן הקלטות   שמור מאמר למועדפים

מוזיקה לתיאטרון



הלחנת מוזיקה לתיאטרון מקפלת בתוכה מס' אתגרים ואולם מדובר בעשייה אומנותית, שיש בצידה סיפוק רב. כמו בתחום של הלחנה לסרטים גם בתחום של הלחנת מוזיקה לתיאטרון לעתים לא מסתפקים במוזיקה רק כאמצעי ליווי למה שמתחולל על הבמה. גם כאן אפשרי בהחלט שהליווי המוסיקלי יהיה שחקן נוסף במחזה אשר, לא פחות מהשחקנים האחרים, יעזור לקדם את העלילה ולפתח אותה. במחזות זמר נודעת למוזיקה חשיבות יתרה שכן רוב המחזה למעשה מושר בידי השחקנים אפילו כשהמדובר בחילופי דברים שבין השחקנים ולאו דווקא שירים של ממש. בהצגות אימפרו-ליין, היכן שהכל מאולתר בזמן אמת, למוזיקה תפקיד מכריע הואיל ופעמים רבות תהיה מי שתנתב את השחקנים למצב רגשי מסוים וע"י כך תשפיע על התפתחות העלילה כולה. במקרה זה רצוי להדגיש כי בצידן של הזכויות והפריבילגיות (מעצם כובד משקלה של המוזיקה בתוך מחזה אימפרו ויכולתה להשפיע על העלילה) קיימות גם חובות הדורשות תשומת לב, קשב רב וערנות עילאית מצד הנגן המלווה למה שקורה על הבמה בכל רגע ורגע נתון, תגובה מהירה לשינויים הפתאומיים וכן קולגיאליות בנקיטת היוזמה ( כן כן :) ). חשוב לקחת יוזמה במחזה האימפרו (נקיטת היוזמה למעשה אף מהווה דרישה מכל נגן אימפרו מקצועי) ואולם חשוב ביותר לעשות את זה באופן חברי ומתוך כבוד ורגישות לשחקנים האחרים שכרגע נמצאים על הבמה. קורה גם שמחזה קלאסי מתחדש והופך להיות מוגש בלבוש מודרני. במצבים כאלה למוזיקה תפקיד חשוב ביותר בעיצוב וגיבוש אופן ההגשה המודרני של המחזה.



אם ננסה להגדיר את מהות תפקידה של המוזיקה בתיאטרון הרי שניתן לאמר כי תפקידה מתמצה במתן סיוע למחזה (לטקסט, למסרים שבו ולפועלם של השחקנים על הבמה) לחדור אל לבו של הקהל. איך עושים זאת ? במס' דרכים, קודם כל ע"י יצירת אווירה כללית מתאימה, המשלבת מוטיב אחד או שניים החוזרים על עצמם במהלך המחזה. פעמים רבות תולחן מוסיקה ברוח התקופה בה אירועי המחזה לוקחים חלק. דבר זה יעזור לחזק אצל הצופה את תחושת האוטנטיות של מה שקורה על הבמה ויסייע לו להתחבר רגשית. מכאן ניתן לדבר על הלחנה של מוטיבים שונים המותאמים לכל סצנה וסצנה והעוזרים לחבר את הקהל לאווירה של התמונה הספציפית בה פועלות הדמויות. תפקיד נוסף יהיה ביצירתם של מוטיבים מוסיקליים באשר לכל דמות ודמות בתוך המחזה. בדרך אחרונה זו אנו מסייעים לקהל לחוות את הדמות באופן מלא ושלם יותר, הן במראה שלה, באופן התנהגותה אך גם בביטוי המוזיקלי שלה. בפועל, ככל שהקהל חווה יותר צבעים וגוונים של הדמות, הרי שבאופן זה יוכל לקבל אותה ולהאמין לאוטנטיות שלה כדמות. תפקיד חשוב נוסף, בליווי המוסיקלי של מחזה, הנו יצירת מרחב מוסיקלי המקנה אוויר לנשימה שבין סצנה לסצנה ומהווה דבק המחבר את שתי הסצנות, אחת לשניה. בעבר, במחוזותיה של יוון העתיקה, תפקיד זה ניתן למקהלה. קהל, טוב ככל שיהיה, לא יוכל לשאת סצנה אחר סצנה, קופנליקט אחר קונפליקט, ללא רגע של "ונטילציה" ושחרור מתחים. בדיוק בשל כך מאפשרת המוזיקה את פסק הזמן לקהל, לקחת אוויר - מה שאף מסייע בחיבור הסצנות, האחת אל השנייה, והפיכתן לכדי סיפור אחיד ומגובש.



אופן השמעתה של מוזיקה במחזה יכול להתבצע בשתי דרכים עיקריות; האחת, ע"י נגנים היושבים בצדי הבמה או מאחוריה (או מתחתיה...!) ואשר מלוויםLIVE את מה שמתרחש על הבמה. האחרת, ע"י פנייה למלחין ולמפיק מוסיקלי (לעתים מדובר באותו אדם) אשר יצרו יחד פס-קול שילווה את ההצגה ויופעל מעמדת סאונד והבקרה. שתי הדרכים כשרות ולגיטימיות. למעשה, ישנה אפילו דרך המשלבת את השתיים ! כיום, פעמים רבות מזמינים מס' נגנים מצומצם ונותנים להם לנגן על גבי פס הקול שהוכן מראש. במצב כזה יכול אף להיות שנגן ה - CD בעמדת הבקרה יוחלף במחשב נייד שבו פתוחה תוכנת הקלטה והפקה (כגון: PROTOOLS, NUENDO, CUBASE, LOGIC) ועליה הערוצים השונים, המוקלטים מראש. דרך זו מאפשרת לנו לשלוט בערוצי המחשב המנגנים, כך שבמידה והגיטריסט מחר לא יכול להגיע.. תמיד אפשר לפתוח את ערוץ הגיטרה, המוקלט מראש ולתת למחשב לנגן אותו בזמן אמת. עוד יתרון גדול בשיטה זו הוא היכולת להציע פס-קול מלא ועשיר מחד ומאידך, לשמור על צביון של הצגה המלווה LIVE (כי אין כמו נגנים על הבמה).



תהליך העבודה על מוזיקה לתאטרון מחייב תשומת לב רבה לויז'ן האומנותי של הבמאי וגם המחזאי. אין ספק שהמלחין חייב לקרוא את המחזה לפני תחילת העבודה ולגבש בשיתוף פעולה עם הבמאי, את הכיוון המוזיקלי המתאים. על המלחין לקבל מידע רב אודות התקופה, הסיפור, הקונפליקט, ההגשה, השחקנים, התפאורה – כך שהכל חייב להיות מותאם לתמונה הכללית אשר נמצאת במוחו של הבמאי ולשרת את המכלול האומנותי שהוא מבקש ליצור. במידה והשחקנים הם שחקנים – זמרים ייתכן הצורך לעבוד איתם במישור המוסיקלי לפני כניסה להקלטות.



כאמור, ההלחנה לתיאטרון טומנת בחובה אתגרים רבים ואולם ההנאה והסיפוק הרב שבעשייתה הופכים אותה לאחת מאומנויות המוסיקה הנחשקות ביותר.





יואב (יויה) אסיף | מפיק מוסיקלי | יויה-מיוזיק | www.yoyamusic.co.il



www.yoyamusic.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י יואב (יויה) אסיף, יויה מיוזיק - אולפן הקלטות שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]