חיפוש מאמרים

12307 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
החלפת ספק הגז בגז מרכזי





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: בריאות עמוד השדרה בריאות עמוד השדרה פגיעה בעמוד השדרה

נושא המאמר: חגורות גב: האם הן מונעות פגיעה בעמוד השדרה?
מאת: ד"ר אפי הרנוי   שמור מאמר למועדפים

חגורות הגב כבר אינן נתפסות כיום רק כפריט לבוש של גברים מרימי משקולות במכוני הכושר, כפי שהיה בעבר. כיום ישנם סוגים רבים של חגורות גב המתאימים לאוכלוסייה כולה ולהם מטרות רבות ומגוונות.

מלכתחילה, המטרה העיקרית של חגורת הגב היתה לספק תמיכה נוספת בעת שיקום מפגיעות. בעקיפין, החלו גם ספורטאים להשתמש בהן ולבסוף הופיעה גם "חגורת הגב התעשייתית", שהפכה לפריט לבוש הנחשב לתורם לבטיחות העובדים במקומות עבודה המציבים מטלות הדורשות יכולות גופניות גבוהות כמו נשיאת חפצים בעלי משקל רב.

עובדת השילוב של חגורות גב במקומות עבודה הניבה מספר מחקרים שבדקו את כמות הפגיעות של עובדים המשתמשים בחגורות גב במקומות עבודה ואת אופיין. ממחקרים אלה עלו הדברים הבאים:

- פגיעות גב מהוות כ- 20% מכלל הפגיעות במקומות עבודה;
- ההפסד הכלכלי הנגרם מפגיעות הגב, בעקבות הפסד ימי עבודה, הוצאות הטיפול וכו' הוא 50-20 מיליארד דולר לשנה;
- העלייה במספר פגיעות הגב המדווחות וכן בעלויות הטיפול בפגיעות גב יצרה במקומות העבודה מגמה הולכת ומתפתחת לנקיטת אמצעי בטיחות נוספים על הקיימים, ביניהם ניתן להבחין בעלייה חדה בשימוש בחגורת גב.

לאור זאת, עולה החשיבות של בחינת הנושא מבחינה מדעית, וזאת על מנת לספק לעובדים ולחברות מידע שיוכל לאפשר להם בחירה חכמה בין שימוש או אי-שימוש בחגורת גב, תוך הבנת ההשלכות הכרוכות בכך, התרומה (אם קיימת) של חגורת הגב וכן החשיבות של חגורת הגב בתוך מגוון של אפשרויות ליצירת סביבת עבודה בטוחה.

בהקשר זה נשאלת השאלה, האם השימוש בחגורת גב מונע פגיעות גב אצל אנשים שלא סבלו בעבר מבעיות גב? לצורך מתן מענה על שאלה זו נבחנו מספר אספקטים ספרותיים ומחקריים שהעלו כמה שאלות נוספות הרלבנטיות לשאלה אם חגורת הגב מונעת פגיעה אצל אנשים שלא סבלו בעבר מבעיות גב:



1. האם חגורת גב מגבירה את הלחץ התוך-בטני (IAP) ומסייעת בכך למניעת פגיעה בעמוד השדרה?

סוגיה זו מצויה במחלוקת, כאשר השאלה העיקרית השנויה המחלוקת במסגרת זו היא אם לחץ תוך-בטני (IAP) מוגבר מאזן את כוחות הדחיסה הפועלים כלפי מטה. נראה כי אין מסקנה אחת לשאלה זו בעקבות חוסר הבנה של היחס השורר בין הלחץ התוך-בטני לבין לחץ הדחיסה על עמוד השדרה. לפיכך, למרות הטענה כי חגורת גב מגבירה את הלחץ התוך-בטני לא נמצאו כל הוכחות כי היא אכן תורמת להפחתת הכוחות הפועלים על עמוד השדרה או להפחתת פגיעות הגב. (JAMA 2000, AIHA 1999, Liggett 1993, Harman & Rosenstein 1989)



2. האם חגורת גב מקטינה כוחות ולחצים פנימיים הנוצרים בעקבות העמסה?

הרמה יוצרת מגוון כוחות ולחצים פנימיים הפועלים על עמוד השדרה. כוחות אלה מכונים העמסה. עיקר הספרות המחקרית בחנה את השפעת חגורת הגב על כוחות ההעמסה, אך לא את כוחות ההעמסה בזמן הרמה. נראה כי אין הוכחה חד-משמעית כי חגורת גב יכולה להקטין את הכוחות והלחצים הפנימיים הפועלים על עמוד השדרה. (2000 JAMA, 1999 AIHA)



3. האם חגורת גב מזכירה לעובדים לבצע הרמה נכונה?

אין כל הוכחה כי חגורת גב מזכירה לפועל להיזהר מהרמה לא נכונה או מפיתול של עמוד השדרה או מכל סכנה אחרת הטמונה בהרמת מסעות כבדים. (1999 JAMA)



4. האם חגורת גב מקשיחה את עמוד השדרה?

נבדקה השאלה אם חגורת גב מספקת תמיכה לעמוד השדרה ולרקמות הרכות התומכות אותו, מתוך הנחה כי אם כן הרי שאופן הביצוע הוא באמצעות הגבלת טווח התנועה בין החוליות של עמוד השדרה וכתוצאה מכך ירידה בנזק הנגרם לדיסקים בגב התחתון. לא נמצאה הוכחה נחרצת להקשחת עמוד השדרה כתוצאה מחגירת חגורת גב ולא נמצא כל קשר בין הקשחת עמוד השדרה לצמצום מספר פגיעות הגב. (1986 Spine, 2001 JAMA)



5. האם חגורת הגב מקטינה את טווח התנועה בכפיפת הגב?

העומס על עמוד השדרה עולה כאשר האדם שצריך להרימו נאלץ להתכופף, וככל שהכפיפה היא על מנת להרים חפץ המצוי במרחק רב יותר כך גדל העומס על עמוד השדרה. אם טווח התנועה בכפיפה לפנים היה מוגבל באמצעות חגירת חגורת גב ייתכן שהסכנה לפגיעה היתה פוחתת, אך כפי הנראה, חגורת גב אינה מגבילה את הכפיפה לפנים, אלא רק את טווח הכפיפה הצדית ואת תנועות הפיתול. (2001 JAMA)



6. האם חגורות גב מפחיתות את מספר הפגיעות במקומות עבודה?

נבדקה השאלה אם במקומות עבודה מסוימים המקפידים על חגירת חגורות גב היתה ירידה במספר פגיעות הגב. נמצא כי מקומות העבודה שביססו תוכנית עבודה הכוללת שימוש בחגורות גב שילבו גם תוכניות אימונים לעובדים וכן תוכניות הדרכה לעבודה בסביבה בטיחותית ולעיצוב סביבת העבודה ותוכניות ארגונומיות שמטרתן לפקוח את עיני העובדים לסכנות. לפיכך, ייתכן כי הירידה במספר הפגיעות נבעה מכל אחד מהגורמים הללו ולא נמצאה הוכחה כי הצמצום נבע דווקא משימוש בחגורות גב. (1997 NIOSH , 1999AIHA ).



7. האם חגורת גב עלולה להעמיד את העובדים בסיכון רב יותר עקב שימוש בה?

נראה כי בכל הנוגע לחגורת גב עולות השערות רבות, אך התשובות אינן מבוססות היטב. עובדה זו עלולה להעמיד את העובד המשתמש בה בסיכון עקב תחושת הבטיחות המזויפת שהיא מקנה. קיימים מחקרים המראים כי עובדים המשתמשים בחגורת גב סבורים כי יוכלו להרים משקלים גבוהים יותר מאלה שהיו מנסים להרים בלעדיה, ובמקרה כזה הם עלולים להיקלע למצב שבו יגרמו לעצמם נזק רב. (1997 NIOSH, 1999 AIHA, 2000 JAMA, 2000 Marras).



לסיכום, נראה כי כל המחקרים לא הצליחו בשל מגבלותיהם לבסס עמדה נחרצת בעד או נגד חגירת חגורת גב. לפיכך, מן הראוי היה כי חברות ישקיעו יותר באמצעים אחרים כגון:
- תוכניות מניעה ארגונומיות שמטרתן להגן על העובד;
- עיצוב מחדש של סביבת העבודה;
- תכנון המטלות כך שיקטינו את הסכנה הטמונה בהרמה;
- תרגול והדרכה של הרמה נכונה וזיהוי גורמים פוטנציאליים לפגיעה.

שילוב של גורמים אלה יגן על העובד הרבה מעבר לחגורת הגב עצמה. נכון לעכשיו, ההחלטה על חגירת חגורת גב צריכה להישאר בידי העובד כבחירה עצמאית.

אודות הכותב:
ד"ר אפי הרנוי ? דוקטור לחינוך, בהתמחות פסיכולוגיה חינוכית התפתחותית, התפתחות הילד, תנועה לגיל הרך וקשרי הורים וילדים, M.A. בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית-התפתחותית, מורה לחינוך גופני, מומחה לגיל הרך, מאבחן ומטפל בספורט טיפולי, שחייה שיקומית והידרותרפיה, מנהל חברת "יופי-טופי", העוסקת בתנועה לגיל הרך ובשיווק ציוד ספורט נייד: 0544348329 טלפקס: 036517323;
אי מייל : [email protected]

mailto:[email protected]


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י ד"ר אפי הרנוי שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]