חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
מפגש מיוחד באגם קירקיני- מקדונייה צפון יוון





    קישורי טקסט (לפרטים)




הדברה
קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: אדריכל שיפוץ בית אדריכלות עיצוב פנים

נושא המאמר: האדריכל החלל ומה שביניהם - אביאב אדריכלים
מאת: אשר אביאב   שמור מאמר למועדפים

מה ההבדל בין אדריכלות לאומנויות אחרות, ציור או פיסול למשל?
או במילים אחרות מה ההבדל בין אדריכל למעצב מוצר או צייר?
לכאורה המושגים בהם אנו עסוקים בבואנו לבחון יצירה אומנותית זהים בשני המקרים, כגון צורה, צבע, מאסה, קומפוזיציה וכדומה.
כך זה אכן נראה במחשבה ראשונה, אבל בהתבוננות מעמיקה יותר נבחין במרכיב משמעותי ביותר המבדיל את האדריכלות
מכל שאר האומנויות והוא החלל!

האדריכל יוצר חלל
אכן האדריכל עוסק בכל המרכיבים שיוצרים הבעה פלסטית אבל הוא קודם כל ולפני הכל יוצר חלל. האדריכל "ממשש" בידיו
ונוגע באופן אינטנסיבי בחומרים רבים: בעץ, באבן, בזכוכית וכדומה אבל "החומר" המרכזי שהוא לש בידיו הוא ה"אין חומר" -
החלל.
בדרך כלל כשאנו בוחנים מבנה אנו בעצם מתייחסים אליו בבחינת השטח והחוץ כאילו היה פסל ו\או תמונה מצוירת - תופעה
פלסטית בלבד, ומתעלמים לחלוטין מהחלל.

במשך אלפי שנים היה לאדם פחד קמאי מן החלל, מהריק של מקום חלול.
במשך אלפי שנים, מהפרהיסטוריה ועד לפנתיאון ( כנסיה רומית עם כיפה אדירת מימדים המהווה אחת מנקודות הציון המשמעותיות
ביותר בהתפתחות הסגנון הרומי בארכיטקטורה) האדם הקים אנדרטאות ומקדשים תוך מתן עדיפות ראשונה לערכים הפלסטיים
כמו פיסול גדול מימדים, והזנחה ודיכוי של החללים שבתוך הגופים.
התודעה החללית נתעוררה באיחור רב בהיסטוריה ובחווית האדם. מרבית בני האדם, גם המלומדים שבהם רגישים פחות לנושא
החלל והם לרוב נעצרים במעטפת, בקופסה הבנויה, מבלי "לראות" את החלל.( ברונו צבי, "בחללה של אדריכלות").

יצירת אווירה ע"י חלל
כשאנו בונים בנין אנו מנתקים כמות מסוימת של חלל, סוגרים אותה מסביב וסוככים עליה מלמעלה, ובעצם כל האדריכלות נולדת
מתוך תהליך זה.
הגבלת החלל היא בעצם מטרתה של הבניה. אולם, מהבחינה האסתטית חשיבותו של החלל גדולה עוד יותר -
האדריכל מעצב את החלל כשם שהפסל מעצב את החומר, והוא מבקש לעורר באמצעות החלל מצב רוח מסוים בנפשם של
הבאים לתוכו.
לדוגמא: רובנו מכירים מבנה של כנסייה עתיקה,שבנויה משתי שורות עמודים באורך מסוים. כשאנו רואים פרספקטיבה ארוכה זו
של עמודים נוצרת אצלנו תחושה של תנועה, ואנו כמו מתחילים לצעוד ולהתקדם מאלינו, אפילו כשאנו עומדים דום.
העין נמשכת אחרי אותה פרספקטיבה ובדמיון אנו הולכים אחריה, כשהחלל הוא שלוחש לנו שננוע, ומכיוון ש"התחלנו" בתנועה
אנו מצפים גם לסיום, לנקודת שיא, משום שאנו מורגלים שלכל תנועה יש תכלית ותנועה ללא תכלית היא לא תנועה אנושית.
לכן נצפה, במקרה של הכנסייה, לסיום התנועה בחלון גדול שממשיך את המבט לנוף למשל או לאלמנט אחר משמעותי
ולא לסיום סתמי בקיר.

מצד שני חלל סימטרי שמידותיו מותאמות יפה לגוף האדם, אינו מזמין לתנועה בכיוון אחד יותר משהוא מזמין בכיוון אחר,
דבר זה נותן לנו שיווי משקל ורגש של שליטה, תודעתנו חוזרת בקביעות אל המרכז, וחוזרת ונמשכת החוצה בכל הכיוונים.

אלו היו שתי דוגמאות שונות ליצירת אוירה שונה בחלל, וכמובן ניתן למצוא עוד דוגמאות רבות ונוספות.

גורמים המשפיעים על החלל
על האדריכל לדמות ולצייר ברוחו אלו הם הערכים החלליים הנובעים בכל מקרה ומקרה
לגופו, כאשר בראש ובראשונה יש לקחת את מימדי החלל, אבל לא רק זאת.
הרבה גורמים נוספים משפיעים על החלל, למשל:
• האור ומקום הצללים - מקור האור מושך את העין, משום שהוא יוצר בנו את הרושם כאילו יש לו תנועה עצמאית משלו.
• הצבע - רצפה כהה ותקרה בהירה מעוררים תחושה חללית שונה לגמרי מזו שמתעוררת בהשפעת תקרה כהה ורצפה בהירה.
• עצם צפייתנו - הנקבעת ע"י החלל שממנו יצאנו לפני רגע
• אופיים של הקווים השונים - הדגשת הקווים האנכיים יוצרת כידוע רושם של חלל גבוה יותר, ואילו הדגשת הקווים האופקיים
יוצרת רושם של היקף גדול יותר.
• ועוד...

היות ויש לא מעט גורמים שמשפיעים, אי אפשר בעצם לקבוע פרופורציות קבועות של החלל ולטעון שנכונות הן מבחינה אדריכלית, כיוון שהדבר יהיה תלוי בכל חלל וחלל לפי הצורך...
(תרגום חופשי מתוך דברים של מבקר האומנות "ג'פרי סקוט").
אשר אביאב - 03-5253326
[email protected]
http://www.aviav.co.il/

www.aviav.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אשר אביאב שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]