חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
צרכנות נבונה





    קישורי טקסט (לפרטים)




מקדוניה
קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: אלכסנדר מוקדון מקדוניה מקדוני יוון

נושא המאמר: עלייתו ונפילתו של אלכסנדר מוקדון - "אלכסנדר מוקדון"
מאת: אתר מקדוניה   שמור מאמר למועדפים


עלייתו ונפילתו של אלכסנדר מוקדון מי היה אלכסנדר מוקדון?


 מדוע הוא נקרא "הגדול" ומה בעצם הוא עשה וכיצד היא סיים את הקריירה ? אלכסנדר הגדול  תעתיק מדויק: 'מֶגאס אלכסנדרוס'), הלא הוא "אלכסנדר מוקדון" היה מלך מוקדון ונחשב למצביא ופוליטיקאי מחונן בעת העתיקה. האימפריה שלו בשיאה הגיעה עד לצפון הודו וחלשה על כל ערי יון, פרס, כל המזרח התיכון והבלקן. אלכסנדר הגדול נולד במוקדון, ממלכה עצמאית שנמצאה בצפון יוון ודרום מקדוניה של היום. השנים הראשונות העיר פַּלָה, בירת מוקדון, היתה עיר הולדתו של אלכסנדר ובימים ההם המקדונים לא נחשבו לאליטה של העולם המערבי, אלא מעין ברברים התורבתים. אלכסנדר היה יוצא מן הכלל ומכיון שהיה בנם של פיליפוס השני ואולימפוס (שליטי מקדוניה) הוא זכה ללימודיםואימונים גופםניים ברמה גבוהה מאד.


חלק מגדולתו של אלכסנדר, נזקף לזכותו של אריסטו, שימש כמורה שלו וודאי שיכלל ועיצב את השקפת עולמו של אלכסנדר מוקדון. אביו של אלכסנדר מוקדון הפך עם השנים לשליט כללי של יוון ומקדוניה ובתור שכזה החל להתכנון להתנגשות הבלתי נמנעת, בין קואליצית המערב לבין צבאות פרס, לארח מותו ובעקבות תככים פנימיים בחצר המלך ובחישתה האינסופית של אינו של אלכסנדר בקביעת השליט הבא. אלכסנדר מוקדון עלה לשלטון בגיל 18 ומייד החל בהדיפת כוחות השבטים התראקיים ממוקדון. בשנת 336 לפנה"ס הוכרז (כמו אביו לפניו) על היותו כ"מנהיג כל-יכול" במלחמתה של הליגה ההלנית נגד פרס. בשנות חייו הראשונות אלכסנדר נלחם בעיקר מול השבטים הברברים בצפון מקדון ובאזור יון, ולאחר מכן נלחם במרד של העירם היווניות , כולל הרס עד היסוד של העיר הגדולה תבאי. בשנת 334 לפנה"ס, החליט אלכסנר שהבשילו התנאים לצאת מול אוייבת המערב, מול פרס שהייתה בזמן ההוא אימפריה מזרחית אלכסנדר בחר להלחם מול פרס במישורי אסיה הקטנה ואכן נחל הצלחה. גם מקומה של פיניקיה לא נפקד ואלכסנדר איים ואף כבש את ערי החוף שלהם, כנקמה על שיתוף הפעולה שלהם עם מלך פרס דרוויש השלישי.


בהמשך ירד אלכסנדר לאורך חופי הים התיכון לכיון צידון וצור ולתוך ארץ ישראל, כולל כיבוש עזה וכיבוש מצרים מידי הפרסים. לאחר כיבוש מצרים, בשנת 331 לפנה"ס נערך הקרב האחרון הגדול מול הפרסים, קרב גאוגמלה, בו נחלו הפרסים ובראשם דרוויש השלישי מפלה מוחצת. לאחר הניצחון הדרך לבבל היתה פנויה והמלך דרוויש נרצח ע"י אנשי פמלייתו. לאחר כיבוש הממלכה הפרסית, אלכסנדר הגדול פרץ את דרכו ממש לתוך אסיה התיכוניה (לתוך אפגניסטן וגם לתוך אוזבקיסטן). מסעו נעצר בהודו, שם חייליו וכוחותיו של אלכסנדר, החלו להתעייף... בשנת 327 לפנה"ס האימפריה של מוקדון היתה בשיאה.


חלק מהצלחתו של אלכסנדר נבעה מן העובדה כי לא חש עצמו עליון על העמים שכבש אלא ניסה לצרף אותם אל צבאותיו ואל כל אנשי החצר כולל האצילים המקונים, שסבבו את אלכסנדר מוקדון. הדרישה להטמעות בכוחותיו היתה ייחודית בעולם העתיק.. תחילת הנפילה והסוף בגלל יחסו האוהד של אלכסנדר מוקדון אל המקומיים, המעמד העליון במקדוניה החל לפעול נגד אלכסנדר ונגד מנהג עמי המזרח להתייחס אליו כאל אל. מעמד ה החל לחתכנן התנקשות בחיי אלכסנדר, אולם בשנת 330 לפנה"ס בעקבות מידע שהגיע לאלכסנדר כי מתכננים לרצוח אותו, החליט להוציא להורג את יד ימינו פילאוס ואת פרמניון. הוצאה להורג זו יחד עם הריגת קליטוס השחור מפקד שומרי ראש של המלך, דיכוי "קשר הנערים" (עוד נסיון התנקשות באלכסנדר) ודרישת המלך כי כל נתיניו, מזרחיים ומערבים (הלנים) ישתחוו לו – רק העמיקו את הקרע בינו לבין האצולה המקדונית. הצעד הבא, היה כיבוש הודו, בדרכו של אלכסנדר אל היבשת הנכספת אויקומנה. אלכסנדר נכנס דרך פקיסטן להודו וככל הנראה השתלט על צפון הודו, על חבלי קאשמיר והימשל-פרדש ומשם ניסה לחדור פנימה אל תת היבשת. צבאו של אלכסנדר שהיה שבע מכיבושים ומביזה סרב להמשיך הלאה ולמרות הניצחון הסוחף שלהם בקרב הידספס, על ראג'ה פורו – שליט הממלכה ההודית, המקדונים נסוגו מהודו אל בבל והחלו לתכנן את השיבה הביתה. חלק מצבאו של אלכסנדר חזר דרך הים ואילו הוא ואנשיו עברו דרך מדבר גרוסיה , שם ספגו אבדות כבדות בצמא וברעב, לכיון בבל. כאשר שהה אלכסנדר במזרח, נפוצו שמועות במקדוניה על מותו הפתאומי. שמועות אלו שעודדו מושלים מקומיים להכריז על עצמם כאדוני הארץ ולנהוג במחוזות כבממלכות קטנות משל עצמם, התווספו להתארגנות נוספת של האצולה המקדונית למיגור שלטונו ש/ל אלכסדר בשנת 324. הפעם ההתארגנות היתה בגלל הרפורמות שהנהיג בצבא ובכללן השוואת התנאים של החיילים הפרסים והמקדונים/יוונים ורצונו לשחרר חלק מלוחמיו המקדונים הוותיקים אל ביתם.התנגדות זו שהיתה האחרונה, דוכאה אף היא ע"י אלכסנדר ושליש ממושלי המחוזות הוצא להורג. והרפורמות בצבא המקדוני נכנסו לתוקף. בשנת 323, בעוד אלכסנדר בן ה 33 מתכנן מסע לכיבוש צפון אפריקה וחצי האי ערב, חלה ומת. בזמן מותו שטח האימפריה היה כ-18 מיליון קמ"ר.

www.macedonia.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אתר מקדוניה שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]