חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
דוקרנים נגד יונים הפתרון המושלם להרחקת יונים





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: פוליסת ביטוח ערך נקוב חברת ביטוח ערך ביטוח

נושא המאמר: פוליסה נטולת ערך נקוב לעומת פוליסה בעלת ערך נקוב
מאת: אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]    שמור מאמר למועדפים

אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]

פסק הדין של בית המשפט העליון שניתן בעניין פרשת תביעת אמנון מגורי נגד חברת הביטוח מנורה (ערעור אזרחי 5938/03) מנתח את ההבדלים וההבחנות בין פוליסה נטולת ערך נקוב (unvalued policy) לעומת פוליסה בעלת ערך נקוב מוסכם (valued policy), את חובת הפיצוי בעת קרות הנזק לפי כל אחת מסוגי הפוליסות, ואת החובות והאחריות המוטלת על חברת ביטוח המנפיקה פוליסה על פי טופס הצעה שממלא המבוטח.

התובע, אמנון מגורי, רכש סירה בארצות הברית וייבא אותה לישראל. התובע שילם 58,000 דולר בגין הסירה, 7,000 דולר ברכישת ציוד ו 8,000 דולר בהוצאות הובלה. עם הבאת הסירה לישראל ביטח התובע את הסירה אצל חברת מנורה בסכום נקוב של 40,000 דולר. שנתיים לאחר מכן, לקראת חידוש הביטוח מילא התובע את טופס ההצעה לביטוח שהפנתה לו מנורה (באמצעות סוכן הביטוח). בטופס זה התבקש התובע להשלים את השורה הבאה –

"ערכים לביטוח הסירה וחלקיה: סה"כ ערך לביטוח: _________".

הסכום שרשם שם התובע היה – 70,000 דולר.

פוליסת הביטוח שהופקה בעקבות טופס ההצעה נוסחה באנגלית ואף הוכפפה לחוק הביטוח הימי האנגלי (Marine Insurance Act 1906). בפוליסה שהופקה צוין כי סכום הביטוח של גוף הסירה הוא 70,000 דולר. התובע שילם דמי ביטוח שנתיים בהתאם.

בסמוך לאחר חידוש הביטוח הוכנסה הסירה למוסך סירות באילת לתיקון נזק במנועים. כעבור כמה ימים, בתקופה בה הייתה הסירה במוסך ולאחר שמנועיה פורקו, פרצה שריפה במוסך שכילתה את הסירה והביאה לאובדנה המוחלט.

חברת הביטוח נדרשה לשלם את מלוא שווי ביטוח הסירה – 70,000 דולר. חברת הביטוח סירבה לכך בין היתר, בטענה כי פוליסת הביטוח שהנפיקה היא פוליסת נטולת ערך נקוב ולכן הסכום שצוין בפוליסה אינו משקף את שווי הסירה שבוטחה אלא אך את הגבול העליון לאחריות חברת הביטוח לפצות את המבוטח במקרה של נזק מוחלט. מאחר ועלות סירה חלופית אינה אלא 25,000 דולר הרי שבניכוי השתתפות עצמית ומנועי הסירה (שלא נשרפו) טענה חברת הביטוח כי הסכום שהיא צריכה לשלם למבוטח הוא 21,300 דולר בלבד.

בית המשפט העליון שהעניין הובא בפניו להכרעתו, בחן את הגדרות פוליסה נטולת ערך נקוב ופוליסה בעלת ערך נקוב בחוק האנגלי והוא אבחן בין השתיים כדלקמן:

בפוליסה בעלת ערך נקוב נקבע שווי הנכס המבוטח. אם נגרם נזק שהוא נזק מוחלט מחויבת חברת הביטוח לפצות את המבוטח במלוא הסכום שנקבע בפוליסה כשווי הנכס. במקרה של נזק חלקי, מחויבת חברת הביטוח לפצות את המבוטח באופן יחסי בהתאם להיקף הנזק שנגרם ולשווי הנכס שנקבע בפוליסה. לפיכך בפוליסה שכזו, בנוסף ל"סכום הביטוח" מצוין בפוליסה גם "שווי הנכס" המבוטח.

לעומת זאת, בפוליסה נטולת ערך נקוב, הסכום שנקבע בפוליסה אינו משקף את שווי הנכס אלא אך את הסכום המרבי שחברת הביטוח תשלם במקרה של נזק שהוא אובדן מוחלט. בפוליסה שכזו נרשם רק "סכום הביטוח" ובמקרה של נזק מוטל על המבוטח הנטל להוכיח מהו שווי הנכס.

בית המשפט קבע כי אמנם במקרה זה הפוליסה שערכה חברת מנורה נחזית כפוליסה נטולת ערך נקוב והיא כוללת אך את "סכום הביטוח" ואין בה רישום של "שווי הנכס" (היינו שווי הסירה שבוטחה). אולם, היות ובטופס ההצעה התבקש התובע למלא את הערך לביטוח (היינו את "שווי הנכס") קבע בית המשפט כי התובע התכוון לבטח את הסירה בפוליסה בעלת ערך נקוב – בסך 70,000$. לכן, אם חברת הביטוח ערכה פוליסה שונה מהפוליסה אליה התכוון המבוטח מבלי ליידע לאותו ולהעמיד אותו על ההבדל שבין הביטוח בו הוא חפץ לבין הביטוח שהיא עורכת לו, חברת הביטוח היא זו שתישא באחריות לכך.

בהתאם אישר בית המשפט העליון את פסיקות בתי משפט השלום והמחוזי שדנו בעניין עד שהובא לפתחו. חברת הביטוח מנורה חויבה לשלם לתובע קרוב ל 70,000 דולר עבור סירת התובע שנשרפה (בניכוי שווי המנועים).


(את התובע ייצג עו"ד א. רוזן. חברת הביטוח יוצגה על ידי עו"ד א. צחורי.)






רמת גן: רח´ החילזון 12, (בית הקריסטל)
טל´: 03-6127446, פקס: 03-6127449
חיפה: שדרות המגינים 58
טל´: 04-8526693 פקס: 04-8555976
שאלות לגבי המאמר ניתן להעביר למייל:
[email protected]




www.adviser.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected] שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]