חיפוש מאמרים

12305 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
שמות לילדים





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: עיכוב כספי לקוח מס הכנסה רו"ח יועץ מס

נושא המאמר: זכותו של מייצג לקזז ולעכב כספי לקוח
מאת: אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]   שמור מאמר למועדפים

אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected]

רבים מאיתנו וודאי תוהים, מה יקרה אם יתגלעו במערכת היחסים שבינינו לבין המייצג שלנו סכסוכים, ועל רקע זה נבחר שלא לשלם את הכספים המגיעים לו בגין שכר הטרחה. סוגיה זו, מעסיקה גם את ציבור המייצגים וביניהם רואי חשבון, יועצי מס וכמובן עורכי דין.
הוראת החוק הרלבנטית לעניין זכות העיכבון של רואה החשבון ויועץ מס היא הוראת סעיף 5 לחוק חוזה קבלנות, תשל"ד-1974 (להלן - חוק הקבלנות), ולפיה: "לקבלן תהא זכות עיכבון על נכס שמסר לו המזמין לביצוע מלאכתו או למתן שירותו, כדי תשלום הסכומים המגיעים לו מן המזמין עקב עסקת הקבלנות".
שירותי ראיית חשבון והנהלת חשבונות הנם בגדר "חוזה קבלנות" במובן סעיף 1 לחוק הקבלנות, לפיו: "חוזה קבלנות הוא חוזה לעשיית מלאכה או למתן שירות בשכר כשהקבלן אינו עובדו של המזמין".
בפסיקה נחלקו הדעות האם הניירת החשבונאית נכנסת בגדר "נכס" בר זכות עיכבון במובן חוק הקבלנות. ההלכה כיום היא, כי ניירת החשבונאית הנה בגדר נכס. בנוגע לחובת המעכב להגשת תביעה משפטית, עקרונית, בית המשפט העליון קבע ברע"א 430/89 מתתיהו ליפשיץ בע"מ נ' כוכב השומרון (בפירוק), פ"ד מג(4) 539, כי מימוש זכות העיכבון אינו מצריך פניה לבית המשפט. לכלל זה קיים יוצא מן הכלל, והוא כאשר הנושה המעכב הוא עורך דין. הוראה מיוחדת זו ביחס לעורכי הדין הותקנה בשל חובת האמון המוגברת המיוחדת המאפיינת יחסי עורך דין ולקוחו.
לעניין רואי חשבון ויועצי מס, חובת אמון מוגברת כזו קיימת גם ביחסים שבין רואה חשבון ולקוחו. בע"א 560/66 סבירסקי נ' פקיד השומה ת"א 1 ודברי ההסבר להצעת חוק רואי חשבון, תשי"ג-1952, הצעת חוק 149, מיום 28/12/52, משווים את הצורך בחקיקת חוק המסדיר עניני מקצוע ראיית החשבון לצורך בחקיקת חוק המסדיר את עניני מקצוע עריכת הדין. כך למשל, נקבע בה"פ (תל-אביב-יפו) 200213/05 - שחר חנן ואח' נ' בלה יוסף ואח', כי כאשר רואה חשבון מעכב אצלו מסמכים של לקוחו כנגד חוב נטען, ראוי ונכון הוא, כי יתבע בדרך משפטית (אם פניות קודמות ללקוח לא נענו) את תשלום החוב, במיוחד שעה שזה נתון במחלוקת ביניהם, כדי שתביעתו תוכל להתברר. פניה זו לבית המשפט צריכה להיעשות תוך זמן סביר.
בשולי הדברים יצוין כי זכות העיכבון עומדת לנושה, גם כאשר החייב כופר בעצם החוב, או כשהוא חולק על שיעורו וגם כאשר החוב נשען על שכר ראוי ולא על סכום קצוב. יחד עם זאת, אם הלקוח חולק על עצם החוב, או על שיעורו, ראוי ונכון הוא שרואה חשבון או יועץ המס המעכבים מסמכי לקוח בגין חוב כזה, ימהרו ויגישו תביעה בבית המשפט לבירור החוב.
באשר לעורכי דין המייצגים, ישנן מספר הוראות, שנועדו להקל על עוה"ד בגביית שכר טרחתם. הסיבה בגינה רוצים להקל על עורכי דין, נעוצה בין היתר בעובדה שלעורכי הדין לא נוח לקיים התדיינות בבימ"ש על שכר טרחתם, משום שביהמ"ש הוא מקום עבודתם. אם הלקוח ייתבע בביהמ"ש לשלם את שכר טרחת עורך הדין, הוא יוכל להוציא דיבה על עורך הדין, והדבר יפגע בשמו ובמעמדו.
ההוראה המשמעותית ביותר הנוגעת לעורכי דין, היא ס' 88 לחוק לשכת עורכי הדין תשכ"א - 1961 הקובעת; "להבטחת שכר-טרחתו ולהבטחת החזרת הוצאות שהוציא, רשאי עורך-דין לעכב תחת ידו כספי הלקוח שהגיעו לידו בהסכמת הלקוח עקב שירותו ללקוח, פרט לכספים שניתנו לו בפיקדון או בתור נאמן וכל עוד הוא נאמן עליהם שלא לטובת לקוחו בלבד, ובפרט לכספי מזונות לאישה ולקטינים, וכן רשאי הוא לעכב נכסים ומסמכים של לקוחו שבאו לידו עקב שירותו ללקוח; ובלבד שהגיש תביעה על שכר-טרחתו או הוצאותיו תוך שלושה חדשים מהיום שהלקוח דרש ממנו בכתב את מה שעוכב כאמור". היה ועוה"ד יגיש תביעה, בהתאם לסיפא של הסעיף, הסכום המעוכב יישאר בידיו. עם זאת, אם לא יגיש תביעה, תפקע זכות העיכבון שלו.
באשר למסמכים מעוכבים, קיים פס"ד מנחה- עלע 18/85 מימון דוד נ' הוועד המחוזי של לשכת עורכי הדין, מחוז ירושלים מ(2) 517, אשר קבע כי על עוה"ד מוטלת חובה לנהוג בנאמנות כלפי הלקוח. עיכוב מסמכים, שעה שהלקוח זקוק להם, הם בגדר פגיעה בלקוח ובחובת הנאמנות.
ניתן לקבוע, כי אף שלא הייתה קיימת זכות העיכבון לעורך דין, קיימת זכות קיזוז מכוח ס' 88 לעיל. משכך זכויותיו של עורך דין כלפי לקוחותיו החייבים לו הנן פחותות משל בעלי מקצוע אחרים.

רמת גן: רח' החילזון 12, (בית הקריסטל)
טל': 03-6127446, פקס: 03-6127449
חיפה: שדרות המגינים 58
טל': 04-8526693 פקס: 04-8555976
שאלות לגבי המאמר ניתן להעביר למייל:
[email protected]




www.adviser.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י אלי דורון, עו"ד - ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) [email protected] שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]