חיפוש מאמרים

11725 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
שמלת כלה - האם הכנת את שיעורי הבית





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: יהדות מרוקו תרבות מרוקאית מימונה חינה

נושא המאמר: יהדות מרוקו
מאת: שי ינובסקי   שמור מאמר למועדפים

יהדות מרוקו/ שי ינובסקי
א.רקע היסטורי
היהודים הראשונים החלו להגיע למרוקו לראשונה עוד מימי בית ראשון, בשנת 586 לפני הספירה.
המסורת מספרת שיהודים הגיעו למרוקו והקימו שני יישובים, הראשונים שהיו מרכזים חשובים של מסחר בזהב ובמלח -- "סלע" ליד רבאט (עיר הבירה של מרוקו היום) ו"איפראן"
ע"פ המסורת, ההתיישבות היהודית במרוקו התחזקה לאחר חורבן בית שני, במאה הראשונה לספירה (החל משנת 70 לספירה). בעקבות חורבן הבית החל להגיע גל עצום של פליטים יהודיים אל ערי החוף של צפון אפריקה. קשה להעריך את מספרם של הגולים היהודים באותה תקופה, אך ידוע כי צפון-אפריקה הפכה לאחד מהמרכזים היהודיים התוססים ביותר.
בנוסף, שני שבטים, "תריב" ו"חיבר", סירבו להתאסלם ולכן גורשו ע"י הח'ליף עומאר בשנת 634 לספירה.
לאחר מכן היו תחת שלטון עמים שונים, ובמאות השנים האחרונות תחת השלטון המוסלמי והצרפתי.
בכל המצבים, גם בעתות המשבר הנוראים ביותר, שמרו היהודים על מנהגי אבותיהם וחיו חיי תורה ומצוות.
בעת שהוקמה מדינת ישראל, בשנת 1948, חיו במרוקו קרוב לרבע מיליון יהודים, אך שלושה גלי יציאה עיקריים, הקשורים לכיסופיהם לארץ-ישראל מחד גיסא ולאירועים ההיסטוריים בישראל ובמרוקו מאידך גיסא, רוקנו אותה כמעט כליל מיהודיה. לא כל היהודים שהיגרו ממרוקו עלו לישראל: חלקם הגיעו לאירופה, בעיקר לצרפת, ואחרים הגיעו לארצות-הברית או לקנדה, אך רוב יהודי מרוקו בחרו לעלות לישראל ולהישאר בה, למרות הקשיים הרבים שעמדו בפניהם.
לאחר הקמת המדינה, בשנות ה-50', עלתה מרבית יהדות מרוקו לארץ ישראל, והשאירה מאחוריה את כל התרבות העשירה של אלפי השנים ,את בתי הכנסת המפוארים, את ספרי הקודש והספרים הרבים והנוספים שנכתבו בערבית , בערבית - מרוקאית ובעברית. חלק גדול מהספרים היגיע לידי מוסלמים שמכרו אותם בחנויות לתיירים.
ב.החיים במרוקו
השכונות בכל עיר מרוקאיות צפופות ומאוכלסות מאוד. לצורך השוואה נוכל להשתמש בסמטאות הצרות של שכונת נחלאות בירושלים, או העיר העתיקה. שכונות אלו נבנו כך במכוון על-מנת להגן על יהודי מרוקו ולבודד אותם מפני הסביבה.
רוב היהודים התגוררו בערים הגדולות. היהודים השתלבו יפה בחיי המלאכה, המסחר ויצירה. לאורך כל התקופה שמרו היהודים על קשרי מסחר ושיתוף פעולה פוריים עם שכניהם הערבים.
בנוסף חי מיעוט יהודי בכפרי ובהרי האטלס (שלוחים). לשלוחים הייתה שפה משלהם- שלוחית (לא דומה בכלל לערבית, ויש המכנים אותה "ברברית").
ג.מסורות
1.החתונה
החינה
הטקס מכונה על שם צמח החינה שהוא אחד משיחי הכופר הגדלים במצרים, בהודו, בצפון אפריקה ועוד, ושממנו מפיקים תמרוק לצביעת השיער או הציפורניים בצבע אדום או צהוב.
יש הסוברים, שמקור המילה חינה הוא צירוף המילים למצוא חן, כך, שבערב החינה צריכה הכלה למצוא חן בעיני חתנה המיועד. יש הסוברים, שמקור המילה חינה הוא צירוף המילים למצוא חן, כך, שבערב החינה צריכה הכלה למצוא חן בעיני חתנה המיועד.

את טקס החִינה היהודי המסורתי נהגו לערוך לנשים ולגברים בנפרד. בחלק מעדות המזרח נוהגת משפחת החתן להביא לבית הכלה כמה ימים לפני החתונה עלים מיוחדים שאחרי שטוחנים אותם אפשר לצבוע בהם את הידיים והרגלים של הכלה. בטקס החתן והכלה נהגו ללבוש בגדים מפוארים, משובצים בזהב, שעברו בירושה במשפחותיהם. בטקס שנערך לכבוד החתן השתתפו קרוביו וחבריו, ובטקס שנערך לכבוד הכלה השתתפו קרובותיה וחברותיה. במהלך הטקס נמרחה החינה על כפות ידי המשתתפים ולעתים גם על כפות רגליהם.
על פי המנהג המרוקאי, נהוג לחגוג את טקס החינה יום לפני החתונה, בנות המשפחה והחברות מלוות את הכלה למקווה בריקוד ובשירים מסורתיים (פיוטים) בעברית וערבית.
בטקס עצמו הנשים, לובשות תלבושות, שמלות (כפתן) , מבדים מבריקים ויקרים, הרקומים באלמנטים וברקמות מוזהבות ותכשיטים ואביזרים עשירים למיניהם, על ראשיהן כתרים או סרטי שיער תואמים. הגברים, אף הם לובשים כפתן וחובשים לראשיהם כובע בצבע ארגמן הנקרא טראבוש. הערב כולו מוקדש לחתן ולכלה. הזוג יושב יחד, לבוש כמיטב המסורת המרוקאית ואורחיהם משמחים אותם, מברכים ורוקדים ושרים לפניהם.
המימונה
יש הסבורים כי מקור השם מימנה" הוא ממימון, אביו של הרמב"ם. לעומת זאת, יש הסבורים כי מקור השם נגזר מהמילה הערבית "מימון" שמשמעה "מזל". כך או כך, מסמל החג את היום שבו נקרע ים סוף במהלך יציאת מצרים.
לכן הברכה המפורסמת והמסורתית "תרבח'ו ותסעדו" (תרבחו- תרויחו, תצליחו, ותסעדו- שיהיה לכם מזל טוב), כיוון שכולם נהנו מביזת הים, וכל אחגד לקח לעצמו חלק מהים.
כחלק מהמסורת אף הולכים לשפת הים, כיוון שהנס היה על הים.
ממסורות החג- לבישת בגדים יקרים וקישוט השולחן במטבעות כסף וזהב, זכר לביזת הים, הגשת דגים לשולחן, זכר לקריעת ים סוף.
במרוקו נהוג, בין היתר, שהיהודים מביאים למכר מוסלמי סל מלא מטעמים יהודיים של פסח. מסורות אלו מהוות עוד סימן לקשרי הגומלין ושיתופי הפעולה הפורים ששוררים במרוקו בין המוסלמים ליהודים. המכר המוסלמי היה משיב ליהודי בתמורה סל מלא ובו בעיקר חלב, לבן, חמאה, קמח ושמרים. באמצעות השמרים שסופקו ע"י המוסלמים יכלו היהודים לאפות את הלחם במוצאי חג הפסח.
מהקמח נאפה המאכל המסורתי- המופלטה, בצק אפוי הטבול בדבש ובחמאה.

www.sitebuildingsimple.com/64849/יהדות-מרוקו--שי-ינובסקי


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י שי ינובסקי שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  עסקים למכירה | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון | מטבחי יוקרה | חבל זגוריה | זמן טיסה |  הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 



ארטיקל מאמרים 2015 - 2006  clickgoseo@gmail.com מנוע חיפוש מאמרים ארטיקל, כבר בן 8 שנים!

After almost a year of wearing a Rolex Submariner rolex replica uk 114060 watch, I've come to at least one conclusion - this is a darn tough timepiece to beat. To own a Rolex watch for many replica watches sale people is an aspiration. The power of the Swiss company is that it has created a demand for the name, in many ways, more so than the products they produce. People often come to me and rolex replica say, "Ariel, I want a Rolex." I usually respond with, "OK, what Rolex do you want?" The answer is, "I don't know, that is why I need your rolex replica help, I need you to help me choose one." The message there is that Rolex is a company whose image in many ways is louder than its products. But at aBlogtoWatch, product is everything. The good news is that when it comes to product, Rolex watches rolex replica sale rarely let you down. If anyone asks me why Rolex is such a successful brand I often point out that "their products are actually really good."