חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
לימודי שמאות





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: מס הכנסה עו"ד חקירות מס הכנסה עו"ד מע"מ עו"ד ביטול עסקת מתנה

נושא המאמר: ביטול עסקת מתנה לאחר מות האדם נותן המתנה - דיני מיסים
מאת: ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) - אלי דורון, עו"ד / [email protected]   שמור מאמר למועדפים

בפסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט המחוזי תל אביב-יפו בפני ועדת ערר מס שבח מקרקעין 1963-התשכ"ג (חברי הועדה יהושע בן שלמה, דב שמואלביץ, דן מרגליות) בתיק - וע 001269/02 זר ידידיה נ' מס שבח רחובות, נדונה השאלה האם ניתן לבטל עסקת מתנה לאחר מותו של האדם נותן המתנה.

ביום 10.9.83 ערכה גב' פרידה אדלר ז"ל (להלן: "המנוחה") צוואה בה צוותה את נכסיה לעורר מס' 1.

בתאריך 15.11.01 העבירה המנוחה ללא תמורה את מניותיה באיגוד מקרקעין גבעת הבית הירוק 3000 בע"מ לבני אחותה: עוררים 1, ו-2. העברת מניות זו נעשתה ע"י יפוי כח רגיל וגב' אדלר חויבה בתשלום מס שבח עקב עסקה זו. ביום 14.12.01 נפטרה המנוחה. כ- 8 חדשים לאחר העברת המניות פנו העוררים בבקשה לביטול עסקת העברת המניות מיום 15.11.01. בתחילת חודש 8/02 התקבלה תשובת המשיב כי אינו מסכים לביטול העסקה – לאחר פטירת המנוחה.

השאלה השנויה במחלוקת היתה, האם צדק המשיב בדחותו את בקשת העוררים כיוון שהעסקה הסתיימה עם חתימתם על תצהירי מתנה, או שהעסקה עדיין טעונה רישום ואז תגיע העסקה לידי סיום.

בין טיעוני העוררים נטען כי סעיף 102 לחוק מיסוי מקרקעין מאפשר את ביטול העסקה עפ"י עקרונות מנחים אשר תמציתם הנם אי קליטת העסקה במציאות כלכלית באופן שלא ניתן לבטלה למפרע. העוררים תמך יתדותיו על מבחני עזר נוספים – רישום העסקה ומשך הזמן שחלף מעת העסקה לבין הבקשה לביטולה. כמו כן, העורר טען כי אין אפשרות לערוך רישום כלשהו ע"י יפוי הכח עקב הסיטואציה המשפטית אליה נקלעו העוררים, שכן המדובר ביפוי כח רגיל אשר עם פטירת מעביר המתנה תוקפו פג ואין אפשרות לערוך את הרישום. מאידך גיסא, בצוואתה מורישה המעבירה את מניותיה אך לאחד מן העוררים.

בין טיעוני המשיב נטען, כי בהתייחס לתנאי הגדרת גמר הקניית מתנה הרי שאי-ביטולה בפרק זמן סביר ואף חתימת הצדדים על טופסי דיווח והצהרה מהווה הוכחה לגמירות דעתם לבצע את העסקה. כמו כן, אין משמעות למותה של נותנת המתנה באשר הזכות הקניינית במניות האיגוד כבר הועברה למקבלים עוד קודם הליכתה בדרך כל אדם, ואין המניות נכללות בכלל נכסי העזבון.

בנוסף נטען כי על פי וע 1131/00 ברברה קויבסקי נ' מנהל מס שבח נתניה – מתנה או חזרה ממתנה הינה פעולה אישית של נותנה או מקבלה, וכן עפ"י סעיף 5(2) לחוק - חזרה ממתנה הינה זכות אישית הנתונה אך לנותן או למקבל ואינה עוברת למנהל עזבונו או יורשיו.

בדיונה במקרה ציינה הועדה כי השאלה הינה מהו מועד הבשלת העסקה וסיומה. אם יוסק כי העסקה עדיין לא הגיעה לסיומה יהיה צורך לדון בשאר מבחני העזר בהתייחס לאפשרות ביטול העסקה וכן לדרך המשפטית שבאמצעותה ירשמו המניות ע"ש מקבליהם. מאידך, אם יוסק כי העסקה הגיעה לסיומה עם חתימת נותן המתנה, ובודאי עם חתימת נותן ומקבל המתנה על מסמכי הדיווח כמתבקש בחוק, הרי שאז כל שאר הטיעונים יתייתרו.



סעיף 6 לחוק המתנה קובע כי "מתנה עוברת למקבל במסירת הדבר לידו או במסירת המסמך לידו המזכה אותו לקבלו." במקרה זה חתימת המנוחה על תצהיר העברה ובנוסף חתימת העוררים על טופסי הדיווח למס שבח ומס רכישה, מספיקים כדי להראות שהצדדים ראו בכך השלמת העסקה. יוצא איפוא כי ביום 15.11.01 או בסמוך לו הושלמה עיסקת המתנה ע"י שני הצדדים.

בהחלטתה, התייחסה ועדת הערר לכך שקיים הבדל מהותי בין פס"ד ברנהולץ אליו השוו העותרים בטיעוניהם למקרה זה. על פי החלטת הועדה, בפס"ד ברנהולץ נשוא הערר היה דירת מגורים אשר הועברה מן האב לשתי בנותיו ומנגד במקרה זה עסקינן במניות אשר העברתן הינה העברת זכות מימוש ולא בנכס מקרקעין אשר לגביו קיים סעיף בחוק אשר מתנה את גמר הקנין ברישום בלשכת רישום מקרקעין.

בנוסף, ציינה הועדה בהחלטתה כי סעיף 5 לחוק המתנה מאפשר לנותן המתנה לחזור בו מהתחייבותו. מתנה הינה מעין חוזה חד-צדדי, פעולה אישית של נותן המתנה ורק הוא יוכל לבטל את מתנתו או התחייבותו. ביטול מתנה לפי סעיף 102 לחוק מס שבח מקרקעין יתאפשר רק אם נותן המתנה ומקבלה הינם בין החיים. במידה ומי מן הצדדים נפטר ניתן יהיה לבקש את ביטול המתנה רק מחמת הפרה המוכרת ע"י דיני החוזים.

לאור האמור לעיל נדחה הערר.

כן נקבע כי לאור התקדימים מן העבר אשר העוררים היו חייבים להיות מודעים להם, העוררים ישאו בנטל הוצאות כולל בסך 15,000 ש"ח.



דורון טיקוצקי עמיר מזרחי עורכי דין ונוטריון הינו משרד העוסק במשפט מסחרי-מיסויי.

לשאלות לגבי המאמר: [email protected]



www.taxlawyers.co.il
קישור לאתר המקור: www.article.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) - אלי דורון, עו"ד / [email protected] שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]