חיפוש מאמרים

12305 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
מדוע הונג קונג מחוזרת על ידי משקיעים רבים מכל רחבי העולם? - הונג קונג - משקיעים בהונג קונג - שיטת המס





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: מס שבח פטור מס שבח נדל"ן עו"ד עו"ד נדל"ן

נושא המאמר: בניה עצמית כדירה אחרת לעניין פטור ממס שבח
מאת: ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) - אלי דורון, עו"ד / [email protected]   שמור מאמר למועדפים

לפני זמן מה קבע נשיא בית המשפט העליון (על דעתם של כב' הש' נאור וכב' הש' א' א' לוי), בפסק דין תקדימי וחשוב, כי על מנת לחסות בצילו של הפטור ממס השבח, הקבוע בסעיף 49ה ל חוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), התשכ"ג - 1963 (להלן : " החוק"), תתפס בנייה עצמית כעולה כדי קיומו של המושג "דירה אחרת" ומשכך, כמקיימת את הפטור הנכסף.

נקדים ונציין כי פסק דין זה מהווה אבן בוחן נוספת לתפיסת בית המשפט את האינטרס העומד בבסיס החוק משום העדפתו, באוקסימורון שנוצר בין רצונה העז של המדינה לגבות מס בשיעורים ניכרים ובין רצונה האחר לעודד רכישת דירות פרטיות למגורים, את האינטרס האחרון.

עסקינן בע"א 501/03 אלדד חסון נ' מנהל מיסוי מקרקעין חדרה, שם ערער מר אלדד חסון (להלן : " חסון") על החלטת ועדת הערר בעניינו.

וזה סיפור המעשה :
חסון קיבל ביום 17/11/1997, כמתנה, מגרש לבניה בקיסריה אשר שווי המוסכם הוערך ב - 255,000$.
ביום 02/08/1998 החל חסון לבנות על המגרש בקיסריה בית אשר שווי עלות בנייתו הוערכה, לימים, ב - 500,000$.
טרם סיים את בניית ביתו החדש, ביום 18/08/1999 מכר חסון את זכויותיו (בעלות וחכירה) בחלקה בחדרה, עליה בנויים היו שני בתים למגורים, האחד חזיתי והשני עורפי, לקונה אשר שילם עבור הנמכר (על מחובריו) סך של 690,000$, כאשר לכל אחד מן המחוברים (העורפי והחזיתי) מיוחס מחצית התשלום.
ביום 12/10/1999, כחודשיים לאחר מכירת המגרש בחדרה, סיים חסון את בניית הבית על המגרש בקיסריה.

גדר המחלוקת, אשר נתגלגלה אל פתחו של בית המשפט העליון, נתמצתה לשניים :

מהו שוויה של אחת הדירות אשר מחוברת היתה למקרקעין שנמכרו בחדרה? - הועלו טענות כנגד דרך ואופי החישוב אך השאלה לא נדונה משום קביעתו של כב' הנשיא כי אינה משפטית (ערכאת הערעור אינה דנה, על פי רוב, בממצאים עובדתיים);

ו האם בניין בית בבניה עצמית עולה כדי "דירה אחרת" כמשמעותה בחוק? כאן נסביר כי מדינת ישראל רואה ביישוב הארץ ורכישת הקרקעות על ידי האזרחים ערך עליון. במסגרת מאמציה לעידוד רכישת קורת גג מעניקה המדינה תמריצים שונים שמטרתם לעודד עסקאות במקרקעין בכלל ובדירות למגורים בפרט. כך נמצא כי החוק מתווה מספר מסלולי פטור חלופיים ממס על השבח (רווח ההון שנוצר במכירת הדירה) כתמריץ לקיומן עסקאות כנ"ל.


ומן הכלל אל הפרט - חסון מכר למעשה שתי דירות מגורים ורכש שלישית.משום כך בחר חסון במסלול פטור ממס על השבח שנצמח לו ממכירת הדירה העורפית לפי סעיפים 49(ב)(1) בשילוב עם סעיף 49ז לחוק בעוד שלשם זכייה בפטור נוסף, על הדירה החזיתית, בחר הוא במסלול הפטור הקבוע בסעיף 49ה לחוק ואשר קובע, בלשון כללית, כי פטור מן השבח בגין מכירת דירה שניה יינתן לזה אשר ירכוש דירה אחרת בשנה שלפני או אחרי מכירת הדירה השניה (ישנן מגבלות שווי אשר אינן מענייננו).

מהי אותה דירה אחרת? רשויות המס טענו כי דירה אחרת איננה כוללת דירה בבנייה עצמית. לטענתם, לשון החוק חד משמעית, וחלה אך על רכישה מקבלן, ואם בניית הדירה טרם נסתיימה, נדרשת התחייבות של הקבלן לסיים את הבנייה. לדידן, מסקנה זו מתבקשת מתכליתו של סעיף 49ה לחוק ממנו למד הוא כי המחוקק לא ביקש להעניק את הפטור על פי סעיף 49ה, לבנייה צמודת קרקע באשר היא מבטיחה איכות חיים ברמה גבוהה, וכן משום שיש בכך כדי להעניק לנישום שליטה על מועד סיום הבנייה, ובהתאם, שליטה בתחולת הפטור.

חסון, מאידך, טען ולטעמנו בצדק רב, כי לשון סעיף 49ה' לחוק מאפשרת הכללת דירה בבנייה עצמית תחת המונח "דירה האחרת", וכי מסקנה זו מתבקשת על פי תכלית החוק. את יתדותיו תמך חסון גם בכך שממילא המחוקק ביקש להרחיב את הגדרת "דירה אחרת" לצורך הפטור על פי סעיף 49ה, ולכלול גם דירות שבנייתן טרם נסתיימה, כאשר הפנה, לעניין הגדרת "דירה אחרת", לסעיף 9(ג) לחוק ולא לסעיף 1 לחוק המצמצם.

זו היתה גם דעתו של כב' הנשיא, אשר קבע כי את דיני המס יש לפרש בפרשנות תכליתית ממנה עולה כי מבחינה לשונית, אין כל מניעה להכליל בגדר "דירה אחרת" דירה הנבנית בבנייה עצמית.

הנשיא הסביר כי לשון החוק מתמקדת בשימוש הנעשה בדירה או בייעוד השימוש בה, הנדרש להיות למגורים, צורך המקוים במלואו גם בדירה הנבנית בבנייה עצמית וכי ממילא אין כל אינדקציה לכך שיש קשר בין הפטור ובין איכות חיים או שליטה על מועד סיום הבנייה, זאת לא לפני שהעלה תמיהה על טענות רשויות המס מהן עלה כי איכות חיים גבוהה קיימת רק בדירה בבנייה עצמית ולא בדירה הנרכשת מקבלן וכי שליטה על סיום הבנייה קיימת רק בדירה הנבנית בבנייה עצמית, ואין היא קיימת ברכישה מקבלן (שהרי הרוכש קובע ומחליט מתי לרכוש את הדירה).

יוער כי בית המשפט לא נדרש, מטעמים פרוצדורליים, לשאלות פרשניות נוספות אשר אפשר שבכוחן היה להפוך את תוצאת ההליך על פיה. כך למשל לא נדונה השאלה מהו מועד הרכישה של בית בבנייה עצמית? האם מועד קבלת המגרש? תחילת בניה? סיומה? הוא הדין לעניין נפקות השימוש בכספים בגין מכר שתי הדירות למימון הבנייה העצמית (בחוק קיימת חובה לניצול 75% משווי המכר לרכישה - מקורם של הכספים, כמו גם סוגיות אחרות קשורות, לא נדון כאמור).

דורון טיקוצקי עמיר מזרחי עורכי דין ונוטריון הינו משרד העוסק במשפט המס על אופניו, הן בהיבט הפלילי, והן בהיבט המסחרי מיסויי.

לשאלות כתבו למייל: [email protected]



www.adviser.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י ירון טיקוצקי, עו"ד (רו"ח) - אלי דורון, עו"ד / [email protected] שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]