חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
קרטונים לשימוש אישי לעומת קרטונים לשימוש מסחרי





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: מכס מס קניה חדפ צרכנות

נושא המאמר: מס חד פעמי
מאת: עומר וגנר   שמור מאמר למועדפים

על היוזמה להטיל מס קניה על כלים חד-פעמיים

בימים אלה, פורסם כי משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה יוזמים הטלת מס קניה על כלים חד-פעמיים מפלסטיק, כגון כוסות, צלחות, מזלגות, סכינים וכיו"ב.
לפי הפרסומים, הרעיון העומד מאחורי הטלת מס זה, הוא להפחית את הצריכה של מוצרים אלה, אשר פוגעים באיכות הסביבה, ולנסות להסיט את השימוש לכלים שאינם פוגעים באיכות הסביבה (1).
הצעה זו היא הזדמנות טובה להיזכר בתכלית העומדת בבסיס הטלת מס קניה במדינת ישראל, ולנסות להעריך, בזהירות, האם ישיג מס זה את מטרתו.
• מס קניה? נעים להכיר
מס קניה הוא מס עקיף, המוטל על סוג מסוים של טובין המיובאים לישראל, וכן על מכירה מקומית של טובין כאלה בישראל. דבר החקיקה העיקרי שמכוחו מוטל מס קניה, הוא חוק היסטורי משנת 1952 - חוק מס קניה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952.
חוק מס קניה עבר מספר גלגולים עד לגלגולו הנוכחי (אם ניתן לקרוא לזה כך, כשמדובר בחוק משנת 1952), כאשר בעבר נקרא "מס מותרות", והוטל בעיקר, בעבר, כשמו, על מוצרי יוקרה.
• בגין מה מוטל כיום מס קניה?
סעיף 3(א) לחוק מס קניה, קובע:
"שר האוצר רשאי לקבוע בצו טובין טעוני מס שלא מן הסוגים המפורטים בתוספת, וכן לקבוע את שיעורי המס המוטלים עליהם באחוזים ממחירם הסיטוני או - לגבי דלק, טבק ומוצריהם - ממחירם הסיטוני או ממחירם לצרכן, או בסכום קצוב שיוטל עליהם בדרך שנקבעה בצו, או גם באחוזים וגם בסכום קצוב."

כלומר, מס קניה על מוטל על "המחיר הסיטוני" באחוזים ממחירם או במס קצוב (לפי יחידת מידה).
ה"סוגים המפורטים בתוספת", שבגינם שר האוצר אינו רשאי להטיל מס קניה, כוללים, בין היתר: צורכי מאכל, תרופות, אמבולנסים, ספרי קודש, ספרים. אם כן, למעט החריגים, רשאי שר האוצר לחייב במס קניה טובין, כך נראה על פי לשון החוק, בשיקול דעת רחב.
מכוח סמכותו שבסעיף 31 לחוק מס קניה, התקין שר האוצר את צו תעריף המכס והפטורים ומס-קניה על טובין, בנוסחו הנוכחי- התשע"ז-2017 (להלן: "צו תעריף המכס").
סעיף 1 לצו תעריף המכס, מגדיר "מס" כ"מס-קניה לפי החוק".
סעיף 11 לצו תעריף המכס, עוסק בשיעורי מס הקניה המוטלים על טובין. סעיף 11(א) לצו תעריף המכס, קובע:


"נקבע בתוספת הראשונה שיעור המכס או שיעור המס באחוזים, משמעו אחוזים מערך הטובין; נקבע שיעור המכס או המס בסכום קצוב, משמעו סכום בש"ח ליחידת מידה כמפורט בטורים ג' ו-ד' לפי העניין".

דוגמאות למוצרים עליהם מוטל כיום מס קניה, הן כלי רכב (83%), משקאות אלכוהוליים (מס קצוב), סיגריות, חלקי חילוף לכלי רכב (כ-20%), ויאכטות (כ-15%).
בעבר הלא רחוק, הוטל מס קניה גם על טלפונים סלולריים, מכשירי אלקטרוניקה בידורית, כגון: רמקולים, מיקרופונים, מגברים ומסכי טלוויזיה מסוימים (הוטל מס שנע בין 10-15% לפי הערך), אך הוא בוטל.
יש לציין כי בחלק מן המוצרים, קיימת תמ"א (תוספת מכסת אחוזים), שמטרתה להשוות את בסיס המס בין מוצר מיובא למוצר הנמכר בישראל.
• מה התכלית שבהטלת מס קניה?
כשמדובר באחיו הבכור והמפורסם יותר של מס הקניה, הלא הוא המכס, ידוע לכל, כי התכלית המרכזית העומדת בבסיס הטלת המס, היא הגנה על התוצרת המקומית. מכס, מטבעו, מוטל רק על יבוא, ולא על מכירת מוצרים בשטחי מדינת ישראל.
אז מה התכלית שבהטלת מס קניה, כיום?
בפסיקה שניתנה בשנת 2010, ביחס לשאלה האם יוטל מס קניה על תמציות פרחי באך, הידועות בשמן "רסקיו רמדי", הסבירה המדינה בבית המשפט, כי מטרת הטלת מס קניה, באופן כללי, היא:
"להפנים השפעות חיצוניות שליליות שאינן חלק מעלויות הייצור, אך גורמות לנזקים שונים למשק ולחברה".

באותו מקרה אגב, נקבע שאין לחייב את המוצר במס קניה. אם כן, המדינה סבורה שהטלת מס קניה על מוצרים הגורמים לנזקים, עשויה להפחית את השימוש בהם, ולהסיט את השימוש למוצרים אחרים.
• אז, האם המס על כלים חד פעמיים ישיג את מטרתו?
במידה ואכן יוטל המס על הכלים החד פעמיים, קשה לנבא מה יהיו התוצאות, כמאמר הביטוי "הנבואה ניתנה לשוטים".
ובכל זאת, כשבוחנים למשל את תחום כלי הרכב: על יבוא כלי רכב פרטיים הנוסעים בכבישים, מוטל מס קניה בשיעור של 83%. ככל הנראה, זהו אחד המסים הגבוהים ביותר המוטל במדינת ישראל.
האם הבחנתם בהתרוקנות של כבישי הארץ, ומעבר מאסיבי של הציבור לנסיעה בתחבורה ציבורית, עקב המס הגבוה המוטל על כלי רכב? לדעתי, זהו תחום אחד שבו מס הקניה לא השיג את מטרתו.
נכון שכלים חד פעמיים אינם רכב, וקשה להשוות בין הנחיצות של התחומים, ובכל זאת, ארשה לעצמי להעריך, כי מאחר והמחיר של כלים חד פעמיים הוא נמוך מאד גם כך, ואין תחליף זמין ונוח, גם אם יוטל מס קניה של 100%, הדבר לא יביא להפחתת הצריכה, וגם כאן, אעריך שהמס לא ישיג את מטרתו.

(1)- https://www.ynet.co.il/economy/article/bjnz11yq000




מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י עומר וגנר שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]