חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
סגנון הטווס בראייה היסטורית ופילוסופית - בין המאות ה-2 וה-4 לספירה, גנרלים בצבאות הנסיכויות בסין וטיבט נהגו לחבוש קסדות שבמרכזן נוצת טווס ארוכה המסמלת את מעמדם ההיררכי פיאודלי וצבאי.





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: בריאות נשים טיפול הומונלי

נושא המאמר: על הדילמה של השימוש בהורמונים בנשים בגיל הבלות
מאת: פרופ` בן-עמי סלע   שמור מאמר למועדפים

פרופ` בן-עמי סלע, המכון לכימיה פתולוגית, מרכז רפואי שיבא, תל-השומר

אם צריך הוכחה נוספת עד כמה אנו רחוקים מהבנת סוד קיומנו, היא ניתנה בימים אלה בכותרות העיתונות הרפואית והכללית, בידיעה על מחדליו לכאורה של הטיפול ההורמונאלי האסטרוגני בנשים בגיל הבלות.

כמקובל בעידן התקשורת המודרנית קצרת הרוח ורדופת ה-rating, בישרו הכותרות על סוף עידן הטיפול ההורמונאלי החלופי שנזקיו התבררו כעולים על יתרונותיו. וכך נותרו לפתע מאות מיליוני נשים בעולם בגיל של אמצע החיים הנוטלות גלולות אלה מעשה יום ביומו, מודאגות ותוהות: להמשיך, או שמא להפסיק, ומה במקום ?

מחקר רב-משתתפות של מכוני חקר הלב, הריאה והדם הלאומיים בארה"ב מצא שהתרופה המוכרת כ- Prempro המכילה תערובת של אסטרוגן וההורמון דמוי הפרוג`סטרון- פרוגסטין, שניתנה במרשם לנשים בגיל הבלות, הגדילה את הסיכון למחלת לב, לשבץ מוחי, לסרטן השד ואף לתסחיפים ריאתיים.

אמנם יתרונותיה המוכחים של התרופה הם בהפחתת היארעות שברים כתוצאה מהתדלדלות העצם ואף בהקטנת הסיכון של סרטן המעי הגס ופי הטבעת, אך נראה שהיתרונות האחרונים אינם ברי-השוואה לתחלואות שהוזכרו קודם כמתגברות עם נטילת התכשיר. אכן הממצאים הסטטיסטיים המובהקים שנמצאו במדגם של 16 אלף נשים הפתיעו למעלה מ- 6 מיליוני נשים הצורכות Prempro בארה"ב ועוד עשרות מיליוני נשים ברחבי העולם: האם תם עידן הטיפול ההורמונאלי המשלים?
האם נחזור לתסמונות המייסרות של לילות רדופי גלי-חום וזיעה?
איך נמנע את היחלשותם של עצמות השלד?

האמונה בתחליפים הורמונאליים לאישה במנופאוזה נותרה עדיין חזקה כשהיתה. אחד הטיעונים נגד מסקנות מחקר ה-Women’s Health Initiative) WHI) האמור, הוא שהגיל הממוצע של הנשים שהשתתפו בו היה גבוה יחסית כך שהיתרון בטיפול ההורמונאלי היה מראש קטן יותר. בנוסף, תכשיר ה-Prempro הוא רק אחד מתוך מספר רב של הרכבים הורמונאליים הקיימים בשוק, ולא בהכרח שתרופות אסטרוגניות אחרות, עלולות להביא לנזקים בריאותיים. הטיפול ההורמונאלי בנשים בחדול אורחן התחיל כבר בשנות ה- 50.

אכן, בתחילת הדרך המרשם הכיל אסטרוגן בלבד ואז התגלה שהוא עלול לגרום לסרטן הרחם ולכן הוסיפו לתכשיר את המרכיב הפרוגסטרוני. ואמנם נשים שעברו כריתת רחם בגין הופעת שרירן (מיומה) או מסיבות אחרות, ממשיכות להיות מטופלות באסטרוגן בלבד ולגביו עדיין לא הושלם הניתוח של פרוייקט WHI.

אין ספק לגבי יתרונותיו קצרי-הטווח של הטיפול ההורמונאלי המשלים להקלת תופעת גלי החום, המתנפצים על האישה המתבגרת ללא לאות. בנוסף, יש ראיות רבות-שנים על ההשפעה המיטיבה של הטיפול המשלים ההורמונלי למניעת אוסטאופורוזיס ואולי אף השפעה חיונית על מראה העור (משוש נפשה של כל אישה במחצית שנותיה).
יחד עם זאת הטרידה כל אותם שנים הידיעה שטיפול אסטרוגני הביא לעלייה קלה אך משמעותית בסיכון לסרטן השד. כיון שישנם תכשירים הורמונליים יעודים למניעת אוסטאופורוזה, ההבטחה העיקרית בטיפול ההורמונלי האסטרוגני המשלים היתה בהפחתה משמעותית במחלות קרדיו – ואסקולריות.
יתרה מכך, מחקרים מוקדמים רבים הצביעו על השפעה חיובית של טיפול זה בהפחתת רמת כולסטרול ותהליך הסתיידות העורקים. לכן כה רבה ההפתעה בממצאי המחקר האחרון.

חברת התרופות הגדולה Wyeth ניסתה במחצית שנות ה- 90 לקבל ללא הצלחה אישור מרשות המזון והתרופות (FDA) לשימוש ב-Prempro למניעת מחלת לב באוכלוסיית הנשים הכללית ולכן הוא נבחן להשפעתו בנשים שכבר סבלו ממחלת לב, במחקר שכונה HERS. כבר ב- 1998 נמצא שאין לתרופה יתרון בטווח המיידי וסיכומו של המעקב לאחר 4 שנים שהתפרסם בכתב העת הרפואי היוקרתי JAMA ב- 3 ביולי, אכן מדגים שהסכנה בשימוש בתוסף הורמונאלי זה רבה מיתרונותיו.

אין ספק שבתקופה הקרובה שעלולה להימשך חודשים אחדים ואולי אף שנים, עד לסיומם של מחקרים רב-מוסדיים בהם נוטלות חלק אלפי נשים, מעיב ערפל על משמעות מחקר WHI. האם תערובות אסטרוגנים עם כמויות קטנות יותר של פרוגסטין תמצאנה עדיפות? האם תובנה של עשרות שנים שזכתה לפופולאריות עצומה בקרב נשים, על ההשפעה המיטיבה של הטיפול ההורמונאלי בגיל הבלות, מתבררת כעת כחרב פיפיות?

ההיקף העצום של הנוגעות בדבר, יחייב את הממסד הרפואי להתייחסות של ממש ולפתרונות חלופיים בטווח הקרוב. עצם המחשבה על טיפול רפואי מקובל זה עשרות שנים שהתהפך לכאורה על פניו, יש בה כדי לחולל בנו גלי - חום. התחושה שבהבנתנו את עקרונות הרפואה בפרט וחוקי הביולוגיה בכלל, אין דבר הקבוע יותר מן הארעי, מקבלת כאן המחשה נוספת.

בברכה, פרופ` בן-עמי סלע





www.tevalife.com


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י פרופ` בן-עמי סלע שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]