חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
אוסטאוארטריטיס ארתריטיס ניוונית Osteoarthritis





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: נשים גיל המעבר

נושא המאמר: הגיל המתקדם בדרך לזהב. לנשים בלבד
מאת: ד"ר שרגא וקסלר,   שמור מאמר למועדפים

ד"ר שרגא וקסלר,
רופא נשים, מנתח ומיילד - מומחה לפריון ולאולטרה סאונד

חלק א`

מבוא

אמר מי שאמר שעלומים זוהי תופעה חולפת, ואכן מחקרים מראים שגופנו מתחיל להישחק ולהתבלות כבר בשנות ילדותנו.
האוסטאופורוזיס למשל, מצב של דלדול העצם מתחיל כבר בשנות ה- 20 לחיינו.
כמו הרבה יכולות, גם יכולת הפיריון הטבעית הינה תופעה מוגבלת בזמן, אולם בחברה המערבית ההסתכלות על האישה היא בעיקרה דרך יכולתה ללדת ילדים, וכאשר יכולתה זו באה אל סופה, "זוכה" האישה להיכנס לתקופה המוגדרת באופן מביש כ"תקופת הבלות".

אכן, אם נסתכל על ההיסטוריה של המין האנושי, ניווכח שעד לפני כמאה שנה נשים סיימו את חייהן פחות או יותר עם סיום יכולתם להוליד ילדים, כאשר עד אז עיקר עיסוקן היה לגדל אותם.
מאז נשים הכפילו את תוחלת חייהן, נכנסו לתחומי עשייה רבים ומגוונים, אולם התפיסה הבסיסית מזה אלפי שנים נותרה בעינה: תפקיד האישה להוליד ילדים ולגדל אותם.
החברה שלנו טרם הפנימה את פריצת הדרך שנעשתה במעמד האישה, בביטוי העצמי שלה ובדרכים המגוונות בהן היא מגשימה את עצמה.

מגבלה זו, בראיית החברה את אישה, מביאה לכך שגם הנשים נופלות בה, וגם הן מסתכלות על גיל 45-60 כהתחלת הסוף ומעבר לגיל זה - כעל גיל הבלות, על משמעויותיו השליליות והלא מעצימות.

אני מציע כיוון הסתכלות מעצים על כל גיל, במיוחד על הגיל המתקדם, בו גם מופיעים הסימנים והמחלות האופייניות לשימוש רב שנים במכונה המשוכללת ביותר עלי אדמות - גוף האישה.

אסקור במאמר זה את המחזור החודשי הנורמלי ובהמשך את התופעות הקורות עקב איבוד האיזון בין ההורמונים השונים, איזון שלרוב מאפיין את גילאי 18-35.

המחזור הווסתי הרגיל

במחזור וסתי נורמלי, כל 26 - 28 יום, השחלות מקבלות סימן מהמוח ליצור ביציות מוכנות להפריה. מספר ביציות ועד כמה מאות מתחילות בתהליך ההבשלה עד שביצית אחת בד"כ בשלה דיה והיא יוצאת מהזקיק בשחלה (ביוץ) ונאספת על ידי החצוצרה במסעה לכוון הרחם.
הזקיק בו התפתחה השחלה הופך להיות גופיף צהוב המפריש הורמונים ובעיקר פרוגסטרון.
בזמן שהביצית מבשילה בזקיק בשחלה, גם הרחם עובר תהליך הבשלה שבסופו הוא מרופד בחלקו הפנימי ברירית עבה ועשירה בכלי דם רבים, ה"מחכה" לביצית המופרית.
אם הביצית לא מופרית, רירית הרחם נושרת בסוף המחזור, וזהו הדם של המחזור
הווסתי – ווסת, וחוזר חלילה.

הורמון האסטרוגן הוא ההורמון השליט בחציו הראשון של המחזור החודשי והוא זה שגורם את צמיחת והבשלת הביציות בשחלה ואת הרחם והרירית הפנימית שבו.
מיד לאחר הביוץ רמת האסטרוגן יורדת והורמון הפרוגסטרון הוא מעתה ההורמון השליט.
אם לא מתרחש הריון 10 - 12 יום לאחר הביוץ רמות האסטרוגן והפרוגסטרון יורדות באופן חד, מה שגורם לנשירת רירית הרחם, להופעת הווסת ולתחילתו של מחזור חדש.

התקופה שלפני הפסקת המחזור החודשי - פרהמנופאוזה

מאזן ההורמונים מתחיל להשתנות אצל נשים רבות בגילאי 30-40, בהיותו קשור לרמות המתח, התזונה ורעלים סביבתיים.
גיל זה אינו קבוע והוא נקבע על ידי מספר גורמים:
תורשה, סביבה, גיל התחלת המחזור החודשי, האם היתה בהריון, האם ילדה, כמה ילדים, באיזה גיל, סגנון חיים, האם היתה מותשת מהקריירה, מהמשפחה. איך היתה התזונה? צריכת מזון "זבל", קפאין, סוכר, אלכוהול, חיטה רגילה או מלאה, ירקות טריים, פירות, ויטמינים. האם התגוררה בעיר, בכפר. האם נחשפה לרעלים במקום עבודתה.
יכולתם של הזקיקים להבשיל ביציות נפגמת ומתחילים להופיע מחזורים לא ביוציים (ללא ביצית). העדר הביוץ, ואי התפתחותו של הגופיף הצהוב גורמת לאי יצירת פרוגסטרון, מה שמסביר תופעות מנופאוזליות של: צבירת משקל, אגירת מים, ותנודות במצבי הרוח. המחזורים הוויסתיים יכולים להמשיך להופיע, מה שמונע מהאישה לדעת שגופה כבר אינו מייצר פרוגסטרון, סיבת התופעות שהזכרתי.

הסיבה להמשך המחזורים הווסתיים הוא האסטרוגן, הממשיך להיווצר, לעתים קרובות, באופן לא אחיד בשחלות וברקמת השומן, אך עתה המחזורים יכולים להיות לא סדירים ולעתים שונים מהרגיל. בנוסף יכולים להופיע דימומים לא סדירים או תקופות ארוכות של אל ווסת.

ריקוד ההורמונים בגיל המעבר

עשרה הורמונים, הנוצרים בשחלות ובבלוטת יתרת הכליה קובעים את מאזן ההורמונים ואת המחזור החודשי הנורמלי. ראוי לדעת שמקור כל ההורמונים האלו הוא הכולסטרול, ומובן אם כן שאין להפסיק לצרוך חומר חשוב זה.
ראוי עוד לדעת שהורמונים אלו יכולים לרוב להיווצר אחד מהשני, כך שיש "ריקוד" פנימי בין ההורמונים. הפרת האיזון ביניהם יכולה להסביר את התופעות השונות הנצפות בקרב הנשים עם המנופאוזה.
ראוי לדעת שהמשכתו של ה"מחזור החודשי" אינה ראיה למאזן תקין בין ההורמונים ואינה שוללת "כניסה" לתקופת המנופאוזה.

מה זה מנופאוזה?

אם לומר בפשטות, הרי ש"מנופאוזה" פרושה - הפסקת המחזור החודשי.
על פניו זוהי תופעה ביולוגית פשוטה - הפסקת המחזור, המלווה בסימפטומים לא נעימים אצל חלק מהנשים כמו: גלי חום והזעה, יובש בנרתיק ותנודות במצבי הרוח, אולם מעניין לדעת שסימפטומים אלו מאפיינים נשים בעולם המערבי והן כמעט לא מוכרות במזרח הרחוק ובארצות העולם השלישי.
בתרבויות אלו, המנופאוזה היא יותר סיבה לחגיגה שקטה, תקופה בה האישה סיימה את הולדת ילדיה והיא נעה לרמה עמוקה של גילוי עצמיותה ומימושה האישי ומודעות רוחנית.
בתרבויות האלו, הנשים המנופאוזליות הן מקור לחיקוי ולהערכה. מחפשים אותן לעצה ולדעה ויש להן מקום מכובד בתהליך קבלת ההחלטות בקהילה שלהן.
יתכן שעבורנו, כל זה נשמע מוזר!

בתרבות שלנו, ההתייחסות לנשים אלו היא כעל נשים שעברו את השיא ונמצאות בירידה:
סוף המיניות, תקופת כאבי הפרקים והאוסטאופורוזיס, השמנה ודלדול העור והשרירים, סיומה של קריירה, הערכה עצמית נמוכה, הערכה נמוכה של בן הזוג ושל החברה, פיטורין מהעבודה, אי מציאת עבודה ותעסוקה וחוסר הגשמה וסיפוק.

איך הגענו לזה?

יתכן שתרמו לכך מספר סיבות: דיאטה לקויה, סגנון חיים לא בריא, זיהום סביבתי, גישה תרבותית המתבטאת בחוסר הבנה, חוסר חינוך והכנה למצב החדש, שימוש לא נכון בהורמונים סינטטיים, רוב הרופאים והחוקרים הינם ממין זכר, הרגיש פחות למצוקת הנשים, ופרסומת, ונשוב לאלו בהמשך המאמר.

ההיסטוריה של הטיפול ההורמונלי התחליפי

לקראת שנות ה 60 של המאה העשרים המציאו והכניסו לשימוש את הורמון האסטרוגן התחליפי. נטילת האסטרוגן גרמה להמשך ה"מחזור החודשי", מה שהביא לאשליה של המשך הנעורים.
די מהר זכה הורמון האסטרוגן לכינוי "הורמון הנעורים", או "נשית לעד".
החגיגה של נטילת הורמון זה נמשכה כ- 20 שנה עד הגילוי ב- 1975 של עליה בשכיחות סרטן רירית הרחם פי 4-8 בקרב הנשים שנטלו הורמון זה.
או אז הוסיפו לטיפול את הפרוגסטין, שהוא נגזרת סינטטית של פרוגסטרון.

תוספת הורמון זה אמנם הורידה את העלייה בשכיחות סרטן רירית הרחם, אך רק בשנים האחרונות, ובעיקר בחודש אוגוסט 2002, התבררה התמונה במלואה ובשיא חומרתה:
בקרב נשים שהשתמשו בהורמון התחליפי (אסטרוגן ופרוגסטין) היתה עליה של 41% באירועי שבץ מוחי, עליה של 29% בהתקפי לב, עליה של 113% בשכיחות של קרישי דם בריאות ועליה של 26% בסרטן שד.

המשך שבוע הבא...
דר` שרגא וקסלר

לתגובות: [email protected]

ardt uexkr
"ardt uexkr"
"שרגא וקסלר"



www.tevalife.com
קישור לאתר המקור: www.article.co.il/resultarticle.asp?searchfor=&searchforother=true


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י ד"ר שרגא וקסלר, שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]