חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
השפעת המשבר הכלכלי על נקיטה בהליך לגילוי מרצון





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: בריאות דלקת פרקים ארטריטיס ארתריטיס

נושא המאמר: דלקת מפרקים בראי הנטורופתיה - ארטריטיס - דלקות מפרקים - נטורופתיה
מאת: איה הוד   שמור מאמר למועדפים

דלקת מפרקים בראי הנטורופתיה

הקדמה

קיימים עשרות מצבים שיכולים לגרום לדלקת מפרקים (ארתריטיס). המילה 'ארתריטיס' הינה מונח רחב לתיאור מצבים אלו, כאשר המוכרות ביותר הן האוסטאוארתריטיס והראומטואיד ארתריטיס.

* Rheumatoid arthritis = RA - ראומטואיד ארתריטיס - דלקת מפרקים שגרונית
* Osteoarthritis = OA - אוסטאוארתריטיס - דלקת מפרקים ניוונית

מחלות אלו כל כך נפוצות ומלוות אנשים שנים רבות (אם לא כל החיים). הן משנות אנשים מקצה לקצה וניתן חיים עם רמות כה גדולות של כאב ומגבלות פיזיות יכולות לשנות את החיים כולם.

מתי ניתן לחשוד שמתפתחת דלקת מפרקים? מה ההבדל בין ראומטואיד ארתריטיס - דלקת מפרקים שגרונית, לבין אוסטאוארתריטיס - דלקת מפרקים ניוונית? מה מציעה הרפואה הקונבנציונלית בנושא? איך מאבחנים ומהם הסימפטומים? האם לנטורופתיה באמת יש מה להציע?

הגדרה וסימפטומים

RA - ראומטואיד ארתריטיס
מחלה אוטו-אימונית כרונית שבה מערכת החיסון תוקפת את הרקמות הבריאות וגורמת ליצירת דלקת הפוגעת במפרקים רבים. בדרך כלל, הפגיעה היא סימטרית בשני צידי הגוף - בעיקר במפרקים קטנים יותר. קיימת חלוקה לקבוצות של דלקות מפרקים לפי האזור ומספר המפרקים הפגועים.

המחלה יכולה להתפרץ בכל גיל, אך הממוצע נע לרוב בגילאים 25-40 , לנשים יש נטייה לסבול מהמחלה פי 2-3 יותר.

RA היא מחלה מערכתית שעשויה לפגוע באברים נוספים פרט למפרקים. קיים אודם, חום, נפיחות ובשלבים מתקדמים גם דפורמציות של המפרקים. ישנם כאבים ומוגבלות תנועתית עד כדי נכות. הכאבים מוקלים בתנועה ומוחמרים במנוחה וקיים קשיון בוקר משמעותי. בבדיקות דם תראה שקיעת דם מוחשת ובחלק מהמקרים יהיה גם RF (ראומטואיד פקטור) חיובי ואז המחלה תהיה קשה יותר. במקרים רבים למחלה נילווים גם דיכאון ועייפות גדולה.

OA - אוסטאוארתריטיס

הרקע הוא ניווני בעיקר בגיל המבוגר, בנשים וגברים כאחד. קיימת התבלות ושחיקה של סחוסים תוך גדילה מפצה של עצם הבאה לידי ביטוי כאוסטאופיטים, שהם בליטות (זיזים) בעצמות המפרק. קיימת דלקת קלה של מעטפת המפרק. OA פוגעת באופן לא סימטרי בעיקר במפרקים הגדולים, גב תחתון ובמפרק הדיסטאלי שבקצות האצבעות, היא מופיעה, בדרך כלל, מעל גיל 40, המפרקים מאבדים מגמישותם, ישנה פגיעה בטווח התנועה, הכאבים מוחמרים בתנועה ומוקלים במנוחה ובבדיקות הדם - שקיעת הדם תראה נורמלית. לא תמיד קיים קשיון בוקר - אך אם הוא קיים הוא לא דומיננטי כמו זה שב- RA.
OA פוגעת רק במפרקים, זוהי אחת המחלות המפרקיות הנפוצות ביותר והסיכויים לסבול ממנה עם התקדמות הגיל הם גבוהים מאוד.

גורמים

RA - ראומטואיד ארתריטיס
הגורם לא ידוע, קיימות סברות על גורם ויראלי ו/או קשר גנטי בשילוב השפעות סביבתיות שלהן השפעה נרחבת יותר על התפתחות המחלה כגון עישון, תזונה, בעיות עיכול ועוד.

OA - אוסטאוארתריטיס
הגורם הראשוני אינו ידוע אך יש קשר ברור לגיל מבוגר. קיימים גורמים משניים שיכולים להביא להתפרצות המחלה כגון: פציעה, טראומה, שבר, ניתוח, שחיקה וקשר לעודף משקל ותזונה.

מזג האוויר, הלחות והלחץ הברומטרי משפיעים אף הם, במקרים רבים, על עוצמת הכאבים וגמישות המפרק הפגוע.

איך נעשה האבחון?

בכדי לעשות אבחנה נכונה בין RA ל- OA צריך לגשת למומחה - ראומטולוג ולעשות מספר בדיקות. אין בדיקה אחת בלבד שמאפשרת היום אבחון וודאי ולעיתים בשלבים התחלתיים קשה לקבוע את האבחנה מאחר ודלקת של מפרקים יכולה להופיע כסימפטום של מחלה אחרת כגון פסוריאזיס. מאוד חשוב לאבחן מהיכן נובע הכאב.

שלילת מצב דלקתי יכוון יותר ל- OA (על אף שיכולים להיות מצבים דלקתיים קלים במעטפת הסינוביאלית של המפרק, אין מדובר בדלקת כפי שהיא מופיעה ב- RA). בכדי לוודא או לשלול מצב דלקתי, ראשית נערך תשאול מלא על הסימפטומים, על מיקום הכאב, מתי הוא מופיע או מחמיר ועוד.

בדיקה פיזיקאלית אף היא מנסה לאתר סימנים שעשויים לאשר או לשלול מצב דלקתי כגון, חום מקומי ואף חום סיסטמי, נפיחות ואודם של המפרק - אלה מכוונים לכיוון ה- RA. בודקים גם האם נפגע טווח התנועה ומקשיבים לרעשים מהמפרק - קולות חיכוך שעשויים להופיע ב- OA.

נעשות גם בדיקות דם לזיהוי ממצאים המעידים על דלקת מפרקים, לפעמים אם יש צורך - שואבים נוזל מהמפרק לצורך בדיקות ועושים צילומי רנטגן לראות האם ישנה פגיעה או שינויים בעצמות המפרק ובסחוס.

הטיפול הקונבנציונלי ותופעות הלוואי

RA - ראומטואיד ארתריטיס

באופן כללי ניתן לומר, שאין תרופה לדלקת מפרקים. הטיפול הקונבנציונלי אינו מטפל בבעיה אלא מתרכז בסימפטומים בלבד. לכן, סוג התרופות הנפוצות בשימוש הן תרופות לשיכוך כאבים, NSAIDs - תרופות אנטי-דלקתיות לא סטרואידאליות, תרופות המדכאות את מערכת החיסון, סטרואידים (גם בזריקות ישירות למפרק), מלחי זהב, משחות למריחה חיצונית ועוד.

תרופות המדכאות את מערכת החיסון (הנעשה בהן שימוש גם למצבים סרטניים) עשויות לגרום לבחילות, נשירת שיער, פגיעה בתפקודי הכבד וירידה ביכולת הגוף להתגונן בפני מחוללים ויראליים ופתוגנים שונים.

תופעות לוואי של מלחי זהב עשויות להיות פריחות, הפרעות ופגיעה במערכת העיכול, פגיעות בכליות ודיכוי לשד העצם.

לפני שנתיים פרסם ה- FDA אזהרת בטיחות לתרופות ה-NSAIDs אשר מדווחת על עלייה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים כגון אוטם שריר הלב וסיכון לבעיות ודימומים במערכת העיכול.

OA - אוסטאוארתריטיס

ממליצים על מנוחה, פיזיותרפיה, פעילות גופנית, משככי כאבים ועד ניתוח להחלפת המפרק. משככי הכאבים יעילים לשלבים הראשוניים ולאחריהם עוברים לאספירין ו- NSAIDs.

בהסתכלות נטורופתית

הנטורופתיה מאמינה אדוקה ביכולת הגוף לרפא את עצמו. גוף האדם שואף תמיד לחזרה לאיזון והוא מאוד מתוחכם בפעולתו, לכן יש להקשיב באמת ובתמים לגוף ולכל הסימנים שהוא שולח לנו כשהוא "מתלונן" שמשהו לא בסדר ויצא מאיזון.

גוף נפש
קיימות הוכחות רבות שמצבים נפשיים כגון מתח, טראומה נפשית, חרדה, התרגשות, דיכאון, דאגה ומשברים נפשיים יכולים להוות טריגרים להתפרצות המחלה ו/או לגרום להחמרתה. לכן, לטיפולי גוף-נפש כגון דמיון מודרך, הפחתת מתחים, הרפייה ונשימות יש תפקיד חשוב בטיפול.

תוספי מזון
השימוש בתוספי תזונה המכילים גלוקוזאמין וכונדרויטין ב- OA מאוד נפוץ. במקרים שתוספים אלו לא עוזרים או במקרים שפעולתם והשפעתם על הגוף נחלשה, אני בוחרת לשלב דברים נוספים על מנת לכוון את הטיפול להזרמת יותר דם למפרקים ולסחוס הקיים.
ב- RA אני משלבת תוספי מזון המסייעים להפחתת התהליך הדלקתי והכאב.


תזונה וטיפול בשורש הבעיה
אי אפשר להתעלם מהעובדה שישנם אנשים המרגישים החמרה במצב הכאבים לאחר אכילת מזונות מסויימים. נמצא במחקרים, שישנם מזונות הגורמים לתגובה חיסונית ומהווים גורם להתפרצות דלקת פרקים.

אחת ההמלצות החמות ביותר היא להוריד את עומס החומציות במפרקים, לכן רצוי להימנע ממזונות ממשפחת הסולניים. יש להימנע ממזונות אלרגניים ומסוכרים פשוטים המחלישים את הגוף ומחמירים מצבי דלקת. גם עודף חלבון - בעיקר מהחי, אינו רצוי.
יש להפחית צריכת חומצות שומן המעודדות מצבים דלקתיים ולצרוך יותר חומצות שומן המפחיתות מצבי דלקת.

חשוב לצרוך מזונות עשירים באנטיאוקסידנטים, אשר שומרים על בריאות ותקינות המפרק ורקמת הקולגן כגון ויטמין C.

"דיאטת אלימינציה" היא אחד הטיפולים היעילים ביותר והיא מאפשרת לגלות מאילו מזונות כדאי להימנע אשר מעוררים תגובה חיסונית.

תוכנית להורדה במשקל אם צריך - בעיקר בדלקת פרקים ניוונית – מאוד חשובה.

מערכת עיכול ודלקת מפרקים
נמצא קשר בין תפקוד לא תקין של מערכת העיכול לבין דלקת פרקים שגרונית. רוב הסובלים מהמחלה ידווחו על בעיות עיכול. מצב של "מעי דולף" וירידה באוכלוסיית החיידקים הידידותיים גורם לתגובות חיסוניות אשר גורמות להיווצרות דלקות והיחלשות של מערכת החיסון.

ניקוי רעלים וצום רפואי
מחקר שפורסם בשנת 91' בכתב העת המדעי " The Lancet" הראה שצום הביא להקלה ושיפור המצב של דלקת הפרקים, ושהחזרה לאכילה רגילה החזירה עימה גם את התסמינים. הצום הרפואי נחשב לאחד הכלים המופלאים של הנטורופת ומכונה גם "סכין המנתחים של הטבע". בצום רפואי יש התנקות של הגוף והמפרקים מרעלנים (טוקסינים) וישנה הטבה משמעותית צום לא עושים לבד ורצוי לדעת שישנן דרכים נוספות ולא פחות טובות לניקוי הגוף והמפרקים מרעלנים.

צמחי מרפא
פורמולה מצמחי מרפא מותאמת באופן אישי לכל אדם. ניתן לעשות שימוש בצמחים מרגיעים, נוגדי דלקת - כגון כורכום ,צמחים נגד כאבים, ממריצים ומנקזים לימפטיים, צמחים המחזקים את זרימת הדם הפריפרית וצמחים אשר תומכים ומחזקים את הגוף.
תה ירוק - מסייע במניעת דלקת מפרקים ניוונית.
באוניברסיטת שפילד ערכו מחקר אשר מצא שבתה ירוק ישנם שני מרכיבים אשר חוסמים את פעילות האנזים שהורס את הסחוס ב- OA.

פעילות גופנית
פעילות גופנית ממריצה דם לכל הגוף, מפחיתה כאב (עקב שחרור אנדורפינים), מסייעת לפינוי פסולת מהגוף והתחדשות רקמות בריאות. המרצת דם חשובה לסחוס מאחר וסחוס שמקבל דם באופן תקין יתמלא בדם (בדומה לספוג) ויביא להקלה בשחיקה במפרק.

להתעמלות יש תפקיד חיוני בשיפור גמישות המפרק ומצב רוח, היא חשובה לשמירה או להפחתה במשקל אשר מורידה מהעומס על המפרקים - הורדה של 5 ק"ג ממשקל הגוף מורידה את הסיכון לחלות ב- OA ב- 50% !

תרגילים נוספים לחיזוק ומתיחה, מגדילים את טווח התנועה וגמישות המפרק. התרגילים והפעילות צריכים להיות מותאמים אישית ולהיות תחת פיקוח אנשי מקצוע.

טיפול חיצוני
טיפול חיצוני חשוב לא פחות מהטיפול הפנימי ומסייע להשגת תוצאות טובות ומהירות יותר. הידרותרפיה היא אחת השיטות אשר ממריצות את זרימת הדם במפרק ומביאות להקלה גדולה, ישנן מספר אפשרויות לחימום חיצוני למשל, על ידי קומפרסים של צמח הקפסיקום, רטיות ומקלחת חמות. ישנם מקרים שדווקא קור מביא להקלה. משחות למריחה חיצונית על בסיס חומרים טבעיים מסייעות רבות. לא כל אדם מגיב באופן דומה לכל משחה לכן אל תתייאשו מלנסות עד שתמצאו את המשחה היעילה ביותר עבורכם.

סיכום

מחלות רבות מקורן בתזונתה ואורח חיים קלוקל ולחוץ. במדינות פרימיטיביות שהתזונה המערבית לא הגיעה אליהן, לא קיימת דלקת מפרקים שגרונית ובעיות ניווניות אף הן נדירות מאחר וקיים אורח חיים של תנועה ופעילות.

נכון שלא תמיד ניתן לרפא מחלה, אך אין זה אומר שלא ניתן לשפר משמעותית את איכות החיים ולמנוע התדרדרות או נכות.

הנטורופתיה מציעה כלים רבים להתמודדות עם מצבי הארטריטיס וכל שנותר הוא לבחור ולקחת אחריות.


אודות הכותבת:

איה הוד נטורופתית מוסמכת, חברה באגודה הישראלית לנטורופתיה ולתזונה טבעית, מרצה בנושאי הריפוי הטבעי, מנהלת קליניקה פרטית המתמחה בתזונה, צמחי מרפא, תוספי מזון, רפואה פונקציונלית, אוליגותרפיה, הומוטוקסיקולוגיה, רפואת גוף-נפש, שיטת EFT ודמיון מודרך. בעלת אתר בנושאי נטורופתיה ורפואה משלימה: http://www.ayahod.com
ליצירת קשר עם איה: 03-5250023, [email protected]

www.ayahod.com


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י איה הוד שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]