חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
גלי צבי ויס - צלילות הערפל – בימי בחירתו של ברק אובמה





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: בריאות אלרגיות

נושא המאמר: נזלת אלרגית – כדאי לדעת
מאת: ד"ר אריה בהיר   שמור מאמר למועדפים





מאת: ד"ר אריה בהיר, מומחה לרפואת ילדים ומומחה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית, המשמש כרופא בכיר ביחידה לאלרגיה בבי"ח מאיר כפר סבא

נזלת אלרגית נחשבת, עד כמה שיישמע מוזר, כמחלה לא פשוטה כלל. מדובר במחלה לכל דבר, אשר יש לה השפעה על איכות החיים, בנוסף לעומס כלכלי עצום שהיא גורמת על מערכות הבריאות בכל מדינות העולם.
אלרגיה מוגדרת כמצב של תגובה מוגזמת (או רגישות יתר) של המערכת החיסונית. אותה מערכת חיסונית, אשר יש לה חשיבות פיזיולוגית עצומה בהתגוננות כלפי מחלות זיהומיות, מגיבה בצורה מוגזמת לחשיפה לאלרגנים שהם מחוללי האלרגיה. אלרגן, לדוגמא, יכול להיות גרגר אבקה של פרח או עשב כלשהו אשר בא במגע עם האדם באמצעות חדירתו לריריות מערכת הנשימה העליונה והתחתונה. אצל האדם עם הנטיה הגנטית – אלרגית הגוף יגיב בצורה קצונית ולא רגילה בצורת נזלת מרובה מימית, גרד וכדומה.
התמונה הקלינית של הנזלת אלרגית כוללת גודש אפי, נזלת (בד"כ מימית שקופה), הרגשת גרד באף או בחייך, התעטשויות, סתימה אפית, עינים אדומות ודומעות ועוד. אין צורך בכל התסמינים הללו לשם קביעת האבחנה וקיימים צירופים שונים. למעשה ניתן לחלק את החולים בנזלת אלרגית ל-2 קבוצות: קבוצה אחת בה הבעיה העיקרית היא חסימה אפית וקבוצה אחרת בה הבעיה היא נזלת מרובה והתעטשויות.

מיליוני סובלים, מיליוני דולרים של הוצאות
בארה"ב למשל, סובלים 40 מיליון אנשים (20% מכלל האוכלוסיה) מנזלת אלרגית, מתוכם 6 מיליון סובלים מהמחלה בגיל הילדות. המחלה מתחילה בדרך כלל בגיל הילדות והגיל הממוצע להתחלת המחלה הוא 8 עד 11 שנים. ההוצאה הישירה והעקיפה למחלה זו בארה"ב היא 5.3 ביליון דולר בשנה. מדווח על הפסד של יותר מ-2 מיליון ימי לימוד בבתי הספר כל שנה. מחקרים שונים אף הראו שילדים הסובלים מאלרגיה יותר ביישנים, מדוכאים ומלאי חרדות בהשוואה לילדים אחרים בני גילם שלא סובלים מהמחלה.

התחלואה ממחלה זו קשה ביותר, במידה ולוקחים בחשבון שחצי מהחולים סובלים במשך יותר מ-4 חודשים במהלך השנה, וחמישית מהם סובלים במשך יותר מ- 9 חודשים! אחוז גבוה מבין החולים סובלים גם מחולשה ומכאבי ראש, מעבר לתסמינים הרגילים. למרות שנזלת אלרגית נחשבה בעבר למצב רפואי פשוט ונעדר חשיבות, הצטברו בשנים האחרונות עדויות לכך שהמחלה פוגעת באיכות החיים וגורמת לשיבושים קשים בפעילות הגופנית, הנפשית והקוגניטיבית: ראשית נגרמת הפרעה בשינה הנובעת מחסימת האף, כאבי ראש והרגשה כללית רעה המפריעה להירדם, מעירה מהשינה ומביאה לעייפות ולביצוע פעולות באיטיות במשך היום. שנית, תסמיני המחלה מטרידים ומסיחים את הדעת ממטלות יומיומיות ומביאים להפרעה בריכוז. לבסוף, כל ההפרעות הללו גורמות לתפקוד כללי ירוד (בעבודה, בבית ובחברה), ולהרגשת מבוכה חברתית בשל הצורך המתמיד לקנח את האף, להתעטש ולכחכח.

הגורמים לנזלת אלרגית
הגורמים האלרגים הנשאפים מחולקים לאלרגנים תוך ביתיים וחוץ ביתיים בהתאם למיקומם יחסית לבית. המחוללים החוץ ביתיים גורמים בדרך כלל למה שנקרא "נזלת אלרגית עונתית" היות והתסמינים הקליניים מתרחשים בעונות המעבר. מדובר באבקנים של עצים, דגניים, עשבונים ושיחים. לוח מועדי הפריחה של צמחים אלרגניים יכול לעזור לחולה ולרופא המטפל להתאים טיפול טרם הופעת הפריחה הספציפית שממנה סובל החולה. לדוגמא, עונת הפריחה המלאה בארץ מתחילה בסוף מרץ ומסתיימת באוגוסט. פריחתו המלאה של עץ הברוש מתחילה באמצע פברואר ונמשכת לזמן קצר יותר, עד אמצע אפריל. פריחת היבלית נמשכת 7 חודשים מתחילת מרץ עד סוף ספטמבר.

במקרי נזלת רב עונתית, הקיימת כל השנה, המחוללים השכיחים הם אלרגנים נשאפים תוך ביתיים כמו אבק בית, עובש, תיקנים, ריר או שערות של חיות בית (כלב וחתול). חולים אשר רגישים לאחד ממחוללים תוך ביתיים אלו לעשות את המכסימום בכדי להפחית את החשיפה למחוללים אלו, למשל: ישנן הנחיות ברורות בכדי להפחית את כמות החשיפה לקרדית אבק הבית. ישנם גם הסובלים בצורה ספורדית, ללא קשר לעונות המעבר ומפתחים תופעות קליניות רק במידה ונחשפים למחולל ספציפי כלשהו.

גורמים גנטיים וסביבתיים
מחקרים רבים בספרות המקצועית, הראו שב-4 העשורים האחרונים שכיחות מחלה זו, ברוב ארצות העולם, הוכפלה ולאו דווקא בגלל המודעות המוגברת של האוכלוסייה לנושא. ברור לכל כי קיימת עלייה אמיתית בשכיחות הבעיה, וישנן תיאוריות רבות המסבירות תופעה מעניינת זו. רוב החוקרים בנושא מסכימים למשל כי מחלה זו, כמו מחלות אלרגיות אחרות (בראשן אסטמה אלרגית), נגרמת כתוצאה משילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים.קיימת סבירות של 13 אחוז לפתח מצב אלרגי לכל ילד/ה. במידה לילד הורה הסובל ממחלה אלרגית כלשהי הסבירות הסטטיסטית לפתח מצב אלרגי עולה ל- 27 אחוז ובמידה ו- 2 ההורים חולים במחלה אלרגית כלשהי קיימת סבירות של כמעט 50 אחוז לפתח אלרגיה. מספרים אלה מראים בברור את חשיבות המרכיבים הגנטיים-תורשתיים בהתפתחות המצבים האלרגים. פקטורים סביבתיים, כגון שינוי באורח חיים, עלייה בחשיפה למחוללי אלרגיה שונים ועוד – יכולים להסביר חלק ניכר מהעלייה בשכיחות המחלות האלרגיות.

נזלת אלרגית אצל ילדים
אבחון נזלת אלרגית אצל ילדים מהווה אתגר חשוב ביותר. ילדים לעיתים קרובות מתקשים לתאר מילולית את התסמינים הקליניים שלהם, וכתוצאה המחלה לא מאובחנת ולא מטופלת ופוגעת באיכות חייו של הילד. על ההורים לשים לב לסימנים הבאים: קול מגוון אפי, נשימה קבועה דרך הפה בלבד, נחירות ליליות, התעטשויות - ובמידת הצורך לפנות ולברר אפשרות לנזלת אלרגית. באמצעות שאלות מכוונות, בדיקה פיזקלית של הילד ואמצעי עזר נוספים, יוכל הרופא לקבוע האם הנזלת האלרגית היא הסיבה לבעיה המתוארת.

אבחון וטיפול
במקביל לעלייה בשכיחות התופעה, חלה התפתחות עצומה באמצעי האבחון והטיפול במחלות אלרגיות בכלל ובנזלת בפרט. תבחיני עור אלרגיים, שבמהלך השנים נעשו יותר ויותר טהורים ואמינים, מהווים שיטה מצוינת, יעילה וזולה לאבחון. מדובר בבדיקה בה סורטים את עור האדם באמצעות מחטים קטנות, לאחר ששמים על העור טיפות של תרכיזי המחוללים האלרגים. לאחר כ- 10 דקות, בהתאם לגודל התגובה המקומית יחסית לגודל תגובת העור להיסטמין, ניתן לקבוע מהן המחוללים האלרגים הספציפים של החולה הנבדק. בניגוד לעבר הלא רחוק, בו ניתנו תרופות מיישנות (מרדימות) ומספר פעמים ביום, כיום ניתנות תרופות חדישות אנטי-היסטמניות בצורת כדור חד יומי, המאופיינות בכך שהן נטולות תופעות לוואי כמעט לחלוטין. תרופות הדור החדש הללו אינן מישנות ויעילותן הקלינית הוכחה במאות מחקרים בעולם.
לאחרונה פותחה תרופה נוספת מקבוצות התרופות של הדור השני – אריוס. התרופה בעלת יעילות קלינית גבוהה, מתחילה לפעול במהירות, ופותרת את בעיית הסתימה האפית במקרי נזלת אלרגית עונתית ורב עונתית. במחקרים קליניים מבוקרים, לא הוכח שקיימת פעילות נוגדת במתן תרופה זו עם תרופות אחרות או במקביל לאכילת סוגי מזון שונים.

לסיכום, כמיליון וחצי אנשים סובלים בישראל מדי שנה מנזלת אלרגית עונתית. אין כל סיבה שהם לא יאובחנו ויטופלו. באמצעים פשוטים יחסית ניתן לאבחן, לטפל, לעלות את איכות חייהם ולמנוע התפתחות של סיבוכים של הנזלת האלרגית – כמו סינוסיטיס, דלקת אוזן תיכונה ובמקרים מסויימים גם "אסטמה" (גנחת הסמפונות).




www.tevalife.com


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י ד"ר אריה בהיר שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]