חיפוש מאמרים

12308 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
כיצד להתגבר על פוביות ופחדים לא הגיוניים ?





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: בריאות מחלות

נושא המאמר: אספירין: למה זה בדיוק עוזר וממה צריך להיזהר
מאת: ד"ר איתי    שמור מאמר למועדפים

אספירין: למה זה בדיוק עוזר וממה צריך להיזהר


הוא מלווה אותנו כבר יותר ממאה שנה, וזכה לכינוי גלולת החיים. מיליוני אנשים ברחבי העולם נוטלים את האספירין מדי יום למניעת מחלות לב וכלי דם ומחקרים של החודשים האחרונים אף הראו שיש לו חלק במניעת סוגים שונים של סרטן ורעלת הריון. אבל יש גם סיכונים. לקרוא לפני שנוטלים את הכדור הבא

ד"ר איתי גל פורסם: 25.05.07, 10:54




היא אחת התרופות הנמכרות ביותר בישראל. ברבות השנים התרחבו התגליות על התרופה, והסתבר כי היא אינה רק מורידה חום ומשככת כאבים, אלא בעלת סגולות למניעת מחלות לב וכלי דם. לא בכדי ממליצים היום רופאים ברחבי העולם למטופלים ליטול כדור אספירין מדי יום. אבל האם התרופה באמת מצילה חיים, ומה הסכנות הטמונות בה?




בשנת 400 לפני הספירה הרופא היווני היפוקרטס, אבי הרפואה, רשם למטופליו תרופה שנרקחה מעלי עץ הערבה העשיר בחומר הקרוי סאליצין, להקלת כאב וחום. ב-10 באוגוסט 1897 סינתז הכימיאי הגרמני פליקס הופמן חומר שהורכב מאותו סליצין. הוא בדק את החומר על אביו שסבל מדלקת מיפרקים, ולאחר שכאביו חלפו שכנע הופמן את חברת 'באייר' לשווק את התרופה. בשנת 1915 אושר האספירין לשיווק גם ללא מרשם רופא.



מתלבשים על הפטנט

אף שהשם "אספירין" נרשם על ידי חברת באייר בשנת 1899, הרי שלאחר מלחמת העולם הראשונה נשללו מהחברה הגרמנית זכויות התמלוגים על שם זה. בשנת 1917 פג הפטנט של באייר על מרכיבי התרופה, וחברות התרופות החלו לייצר אותה תחת מותגים מתחרים. התרופה מיוצרת כיום ב-80 מדינות בעולם. הזכויות על השם "אספירין" עדיין שמורות לחברת באייר.



ה-FDA מאשר. מפחית הסיכון גם לשבץ מוחי



בשנת 1948 הרופא ד"ר לורנס קרייבן גילה כי גברים שנטלו אספירין לא לקו בהתקפי לב. הוא המליץ על מתן אספירין אחד ליממה למטופליו, להפחתת הסיכון להתקף לב. בשנת 1985 אישר ה-FDA להוסיף התוויה נוספת לאספירין: למניעת התקפי לב במטופלים שסבלו מתעוקת חזה (אנגינה פקטוריס). 13 שנים מאוחר יותר הרחיב ה-FDA עוד יותר את המלצתו, וקבע כי אספירין מפחית את הסיכון לשבץ מוחי והתקפי לב בקרב גברים ונשים שנטלו את התרופה במינון 81 מ"ג ליממה. ה-FDA גם אישר את מתן התרופה בזמן התקף לב.



האספירין שייך לקבוצת התרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים ( NSADS). הוא מורכב מחומצה אצטיל-סאליצילית, המתערבת במנגנונים שונים הקשורים ביצירת דלקת ובקרישיות הדם. הוא משמש לשיכוך כאבים, הורדת חום, הקלת תסמיני דלקות פרקים ומניעת היווצרות קרישי דם. האספירין נמכר כמרכיב בתרופות שונות ותחת מותגים רבים המכילים את החומר המקורי.



אספירין מעכב שני חומרים כימיים הקרויים אנזימים. האחד נקרא Cox-1 שאחראי על ייצור הריר מוצין שמגן על דופן הקיבה, והשני Cox-2 מווסת חומר נוסף הקרוי פרוסטגלנדין המווסת את חום הגוף, תחושת כאב ודלקת.



אחת מתופעות הלוואי העיקריות של משפחת תרופות נוגדות הדלקת שאינן סטרואידים היא נטייתן לגרות את הקיבה ולגרום לכיב ודימום, משום שהוא מעכב את האנזים Cox-1 האחראי כאמור על ייצור הריר מוצין המגן על הקיבה. מסיבה זו מומלצת נטילת התרופות הללו ובכללן אספירין – לאחר האוכל (על "קיבה מלאה"). אספירין עלול גם לגרום למחלת ריי הנדירה, הגורמת לפגיעת מוח וכבד בדרך כלל אצל ילדים. מסיבה זו אסור לתת אספירין לילדים מתחת לגיל 12.



הגנה בהריון


רעלת הריון היא הפרעה קשה המתבטאת תחילה ביתר לחץ דם ורמות גבוהות של חלבון בשתן. בהמשך ההפרעה מידרדרת לכדי מחלה המסכנת את חיי היולדת והעובר ברחמה. מחקר חדש מגלה כי נשים שנטלו אספירין במהלך ההריון, היו בסיכון מופחת ללקות ברעלת הריון.




אספירין בהריון. מגן על האם והעובר



במחקר שפורסם בגליון האחרון של כתב העת הרפואי "לנסט", בדקו החוקרים מאוניברסיטת סידני שבאוסטרליה 32 אלף נשים ותינוקיהן החוקרים מצאו כי הסיכון לפתח רעלת הריון היה נמוך ב-10% בקרב הנשים שנטלו אספירין או תרופות אחרות המעכבות את פעילות טסיות הדם. אספירין לא הגביר את הסיכון לשלום העובר וגם לא הגביר את סכנת הדימום אצל האישה ההרה או תינוקה.





מפחית הסיכון לשבץ והתקף לב


האיגוד האמריקני לבריאות הלב פרסם השנה כי אצל נשים מתחת לגיל 65 נטילה יומית של אספירין במינון נמוך מפחית את הסיכון לשבץ מוחי מסוג "איסכמי" ואת הסיכון ללקות בהתקף לב. בעצה אחת עם הרופא המטפל קובעות ההמלצות כי יש לשקול טיפול יומי קבוע ומניעתי באספירין לנשים בסיכון.



מונע תמותה בחולי סרטן


מחקרים רבים כבר הראו כי אחת התרופות הוותיקות ביותר – כאמור אספירין - מצליחה למנוע מחלות לב וכלי דם. מסיבה זו ממליצים רופאים למטופלים מבוגרים ליטול כדור אספירין אחד ליממה. מחקר רחב שנערך בארה"ב מצא כי האספירין מונעת תמותה גם בקרב חולי סרטן ומחלות נוספות.



המחקר החדש, שנערך ע"י ד"ר אנדרו צ'אן ועמיתיו מביה"ס לרפואה הארוורד שבבוסטון, עיבד נתונים ממחקר האחיות שכלל 80 אלף נשים בריאות ונערך במשך 20 שנה. אחת לשנתיים נבדקו הנשים ונשאלו בין היתר על נטילת אספירין, גורמי סיכון למחלות לב ובריאות כללית.



תוצאות המחקר גילו כי 45,305 נשים לא השתמשו באספירין, 29,132 נשים נטלו אספירין במינון נמוך עד בינוני, ו-5,002 נשים נטלו אספירין במינון יומי גבוה. עד תום המחקר מתו 9,477 מהנבדקות. ניתוח הממצאים הראה כי אלה שנטלו אספירין היו בסיכון נמוך ב-25 אחוז למוות מכל סיבה שהיא. קבוצה זו הייתה גם בסיכון נמוך ב-38 אחוז למוות ממחלות לב וכלי דם, ובסיכון נמוך ב-12 אחוז למות ממחלת הסרטן.


החוקרים מצאו כי האפקט המגן של אספירין בפני מחלות לב וכלי דם החל לפעול לאחר חמש שנים מתחילת הטיפול בתרופה, וההגנה בפני תמותה מסרטן החלה לאחר 10 שנים מתחילת הטיפול.



מעכב את סרטן הערמונית


אין כמעט גבר מעל גיל 50 שבלוטת הערמונית שלו אינה מוגדלת, וגורמת לתסמינים מטרידים הקשורים במתן שתן. מחקר אמריקאי מצא כי נטילת נוגדי דלקת לא סטרואידיים (NSAIDS) דוגמת אספירין מעכבים את הגדלת הערמונית ואף מונעים אותה כליל.






בלוטת הערמונית. סיכון נמוך לסרטן



המחקר מבוסס על ממצאים מהמרכז הרפואי מאיו קליניק בארה"ב. החוקרים בדקו 2,447 גברים בגילאי 40 עד 79 במשך 12 שנים. בתחילת המחקר, שליש מהגברים דיווחו על נטילת נוגדי דלקת מידי יום. 80 אחוז מהם דיווחו על נטילת אספירין מידי יום. בתוך כך, בדקו החוקרים את בלוטת הערמונית של הנבדקים אחת לשנתיים.



החוקרים מצאו כי הסיכון לפתח הגדלת הערמונית הייתה נמוכה ב-50 אחוז בקרב המשתמשים בתרופות NSAIDS בהשוואה לאלה שלא השתמשו בהם. גם שיעור התסמינים הנובעים מהגדלת הערמונית ובהם קושי במתן שתן, היה נמוך ב-35 אחוז בקרב נוטלי התרופות. "אנו ממליצים לכל הגברים הבריאים ליטול אספירין" כתבו החוקרים, "ולאלה שכבר נוטלים אספירין, הרי שהם זוכים בהגנה כפולה - הן מפני מחלות לב וכלי דם והן מפני הגדלת הערמונית".



שילוב מסוכן

מחקר גילה כי משככי כאבים פופולריים ובהם אספירין, איבופן, אקמול ואחרים עלולים להעלות את לחץ הדם ולהגביר את הסיכון להתקף לב אצל גברים. הממצאים החדשים עליהם דיווח כתב העת Archives of Internal Medicine בגליונו החדש, מחזקים מחקר קודם משנת 2002 שגילה כי משככי כאבים מעלים את לחץ הדם אצל נשים.



המחקר שנערך על-ידי חוקרים בבית החולים בבוסטון, בדקו את תיקיהם הרפואיים של 16 אלף גברים בתקופה של ארבע שנים. החוקרים מצאו כי אלה שנטלו את התרופה פראצטמול (הנמכרת בארץ כאקמול, דקסמול ואחרות) שישה או שבעה ימים בשבוע, היו בסיכון גבוה ב-34 אחוז ללקות ביתר לחץ דם, בהשוואה לאלה שלא נטלו משככי כאבים.



גברים שנטלו אספירין באופן קבוע, היו בסיכון גבוה ב-26 אחוז ליתר לחץ דם. אלה שנטלו משככי כאבים מקבוצת נוגדי דלקת לא סטרואידים (NSAIDS) דוגמת נפרוקסן (המוכר בארץ כנקסין) ואיבופרופן (הנמכר כאן תחת השמות אדקס, נורופן, אדויל, ארטופן), היו בסיכון גבוה ב-38 אחוז ללקות ביתר לחץ דם.



גברים שנטלו 15 או יותר תרופות מקבוצת ה- NSAIDS בכל שבוע, היו בסיכון גבוה ב-48 אחוז ליתר לחץ דם. החוקרים משערים כי תרופות אלה מגבילות את מודעה



יכולת כלי הדם להתרחב ומאיצות את אגירת הנתרן, שני גורמים המעלים את לחץ הדם בגוף.



חרף תוצאות המחקר, הדגישו החוקרים כי אלה שנוטלים אספירין אחד ליממה, למניעת התקף לב ושבץ מוחי, צריכים להמשיך וליטול את התרופה, מאחר שהיתרונות עולים על הסכנה שבעליית לחץ הדם.



החוקרים המליצו כי אצל חולים המצויים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, עדיף להימנע משימוש קבוע במשככי כאבים, בשל הסכנה שבעליית לחץ הדם. "גם אם אין לנו הסבר מדוייק לקשר בין משככי כאבים ליתר לחץ הדם, הרי שהתוצאות מראות בבירור את הסיכון", סיכמו החוקרים.


קישור לאתר המקור: www.ynet.co.il/articles/0,7340,l-3402047,00.html


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י ד"ר איתי שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]