חיפוש מאמרים

12306 מאמרים - מנוע לחיפוש מאמרים - פרסום מאמרים חינם

חפש מאמרים המתחילים באות:    א  ב  ג  ד  ה  ו  ז  ח  ט  י  כ  ל  מ  נ  ס  ע  פ  צ  ק  ר  ש  ת 

    עמוד הבית
»   הוסף מאמר חינם!
»   קישורי מידע
»   הוסף למועדפים
»   הפוך לדף הבית
»   צור קשר
»   פרסום באתר
»   מאמר מעניין בנושא:
תכשיר אנטי סרטני S.N.H.C.D





    קישורי טקסט (לפרטים)




קישור טקסט ממומן | לפרסום -לחץ כאן
עד 15% הנחה על השכרת רכב בחו"ל, מהחברות הגדולות בעולם, לחצו ל Rentingcar

הזמנת מלונות ביעדים האטרקטיבים ביותר ללא עמלות הזמנה!
מאמרים נוספים: דני מאוני מאמן כושר יעוץ תזונה הורדה במשקל

נושא המאמר: העשרה בנושא אבות המזון ותזונה נכונה מאת:דני מאוני
מאת: דני מאוני   שמור מאמר למועדפים


מטרת ההרצאה הזו לעשות סדר בידע הקיים בנושא תזונה או להקנות ידע בסיסי בנושא תזונה. אני אנסה כמה שאפשר לפשט את החומר ולהשתמש בדוגמאות פשוטות. אנשים עם ידע נרחב בנושא יראו בהרצאה זו חסרה אך היא תיתן להם כלים כיצד להסביר לילדים קטנים את הנושא במילים פשוטות, אנשים שחסר להם ידע רב בנושא הרצאה, זו תהיה מקדימה ותיתן ידע בסיסי אך עליהם להקפיד ולהתעמק בדפי ההעשרה שתקבלו בהמשך.
לפני שנתחיל לדון בנושא של אבות המזון, נדבר קצת על גוף האדם.
גוף האדם הוא מכונה חכמה. הוא הופך צמחים ובעלי חיים לבשר, לדם ולעצמות של גופינו. לצורך כך קיימות בגוף מערכות שונות שדואגות לפירוק המזון וספיגתו בדם לצורך שימוש.
המערכת הרלוונטית עבורנו כרגע היא מערכת העיכול.

הצגת מפה של מערכת העיכול.

מערכת העיכול היא צינור ארוך שלפעמים הוא דק ולפעמים הוא מתרחב. כל איבר במערכת העיכול מהווה "תחנה" לפירוק המזון. על מנת שהמזון יתפרק בצורה יעילה לחלק מהתחנות צמודות בלוטות, המפרישות לתוכן מיצי עיכול. תפקיד המערכת לקלוט את האוכל, לפרק אותו לחלקיקי מזון קטנטנים שמסוגלים להיספג בדם ודרך הדם לספק את הצרכים לכל חלקי הגוף השונים.
כשאנו רואים מזון או יודעים שאנו הולכים לאכול, מופרשים למערכת מיצי עיכול.
התחנה הראשונה של האוכל היא כמובן הפה. השיניים בפה גורמות לפירוק מכני – פירוק לחתיכות קטנות של האוכל והרוק מתחיל את הפירוק הכימי – פירוק לאבות המזון.
התחנה השניה היא הושט. הושט הינו צינור אשר דרכו האוכל עובר לקיבה לפירוק הבא.
התחנה השלישית היא הקיבה. בקיבה המזון שוהה בין 3-5 שעות, ובה חל פירוק המזון העיקרי. הקיבה היא שריר בצורה של אגס, ברגע שהיא ריקה היא מכווצת וכאשר מגיע אליה מזון היא יכולה להכיל תכולה של לפחות ליטר. מדפנות הקיבה מופרשים מיצי עיכול, המעכלים את המזון באיטיות. תנועותיה הקצובות גורמות לערבוב המזון עם מיצי העיכול, ולזירוז פעולת העיכול. הקיבה פועלת כמו מכונת כביסה.
העשרה: אולקוס.
התחנה הרביעית היא התריסריון. בתריסריון מתבצע הפירוק הסופי לאבות המזון. מזון שהצליח להתחמק מלהתפרק בקיבה יתפרק בתריסריון. התריסריון מהווה תחילתו של המעי, אליו מופרשים מיצי עיכול רבים מהלבלב ומיצי מרה מהכבד.
התחנה החמישית היא המעי הדק. המעי הוא צינור דק וארוך באורך 7 מטרים ודרכו נספגים לדם אבות המזון. המעי הדק ארוך, דק ומפותל כך ששטח הפנים שלו גדול ומרבית אבות המזון מצליחים להספג לדם.
התחנה השישית היא המעי הגס. כל שאריות האוכל עוברות למעי הגס. המעי הגס הוא תחנה שבה נספגים לדם כל הנוזלים שנשארו במזון. באופן נורמלי המים מהווים כ 70% מנפח הגוף. משאריות המזון שלא עוכלו נוצרת הצואה.
אפשר לשאול כאן על עצירות ושלשול.

כעת שראינו איך בנויה מערכת העיכול, נראה ממה מורכב המזון וכיצד הוא מתפרק במערכת.
הגוף מעבד מזון לצורך בניית רקמות, תאים וקבלת אנרגיה.
המזון מורכב משלושה אבות מזון: פחמימות, שומנים וחלבונים.
בנוסף קיימים במזון ויטמינים ומינרלים.
הגוף זקוק לכמות קטנה יחסית של ויטמינים ומינרלים ולכן הם לא נחשבים חלק מאבות המזון. מצד שני, תפקידם חשוב לבריאות טובה.

לרשום על הלוח: פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים.

אבות המזון בנויים מחלקיקים קטנים הנקראים אטומים. האטומים מחוברים ביניהם כמו שרשרת. על מנת לפשט בואו נקרא לאטומים חרוזים.
בתהליך התזונה, מערכת העיכול מפרקת את שרשראות המזון לחרוזים ומצרפת את החרוזים לשרשראות חדשות על פי הצרכים שלה.
רוב המזונות מכילים את כל אבות המזון אבל בכמויות שונות. ולכן, שאומרים שלחם עשיר בפחמימות זה אומר שיש בו רוב של פחמימות.

כעת לחשוף את שרשראות החרוזים של אבות המזון (תרשים 1)

פחמימות
אב המזון הראשון שנדבר עליו הוא הפחמימות. הפחמימות מורכבות מ- 3 סוגים של חרוזים. חמצן, מימן ופחמן בצירופים שונים. במבנה הפחמימה יש תמיד יותר חרוזי פחמן ומשם שמן פחמימות. גם בפחם יש הרבה פחמן לכן השם נשמע דומה.
תפקיד הפחמימות לתת לגוף אנרגיה, האנרגיה האצורה בהן מגיעה אליהן מהשמש בתהליך הפוטוסנטזה. השמש נקלטת בחלק הירוק של הצמחים ובעזרת חמצן ומים הצמח מייצר פחמימות. מכאן, שמאכלים המגיעים מהצומח עשירים בפחמימות.
פירוק הפחמימות במערכת העיכול מתחיל כבר בפה בעזרת הרוק ומסתיים בקיבה. כלומר כעבור 3-4 שעות מזמן אכילת הפחמימות, הן כבר מפורקות לחרוזים. זו הסיבה שאין אפשרות לקבל פחמימות מבשר. (גם אם שוחטים חיה מיד אחרי שהיא אכלה, הקיבה שלה עדיין בפעולה והפחמימות יתפרקו בה).
אם אנו צורכים פחמימות למעלה מצורך של הגוף באנרגיה הפחמימות הופכות לשומן, הנאגר בגוף כמו מחסן לשעת הצורך. כאשר הגוף זקוק לאנרגיה והוא אינו מקבל פחמימות, הוא דואג לפרק את השומן שאגר וכך הוא מספק אנרגיה לגוף.
הערה: אנו לא אומרים לילדים שפחמימות נותנות אנרגיה אלא נותנות כח. המושג אנרגיה הוא מושג קשה להבנה, כח הוא דבר מוחשי.
פחממות פשוטות- מתפרקות בקלות,נותנות אנרגיה זמינה, דו סוכרים, טעמם מתוק.
פחממות מורכבות- מתפרקות באיטיות, רב סוכרים, כל התוספות למיניהן: אורז, תפו"א, פסטה ועוד.

שומנים
השומנים מורכבים מאותם חרוזים כמו הפחמימות, אך הם מסודרים בצורה שונה ומספר החרוזים מכל סוג שונה. לכן, השומנים יכולים להוות תחליף לפחמימות במקרה שבו הגוף לא מקבל מספיק פחמימות. הגוף שלנו מקבל שומן מהצומח או מהחי. השומן מהצומח נקרא שומן בלתי רווי והשומן מהחי נקרא שומן רווי או בשפת עם כולסטרול.
מזונות שומן בלתי רווי – זרעים, אגוזים, טחינה, זיתים, שמן צמחי ועוד.
מזונות שומן רווי – בשר שמן, חלב מלא, שמנת.
כאשר כותבים על מזון מהצומח שאין בו כולסטרול צוחקים על האנשים בעיניים כי מזון עשיר בבוטנים כמו במבה אינו עשוי ממרכיבים שיש בהם כולסטרול – אינם הגיעו מהחי.

השרשראות של השומן הרווי מכילות יותר חרוזים והמבנה שלהן יותר מסובך ולכן לגוף קשה מאוד לפרק אותן. לעיתים הוא לא מצליח לפרק את כל השרשרת ומספר חרוזים מחוברים עוברים לדם. בתוך הנימים אין מקום למספר חרוזים מחוברים ולכן הם יכולים לגרום לסתימה בצינורות ובאספקת הדם ללב. כאשר אומרים שאדם סובל מעודף כולסטרול עליו להפסיק לאכול מאכלים עשירים בשומן רווי אחרת יכולה להיגרם לו סתימה בכלי הדם שיכולה לגרום אפילו למוות.

לשומנים 3 תפקידים מכריעים
1. מרפדים את הגוף ואת החלקים הפנימיים.
2. מקור אנרגיה מרוכז.
3. עוזרים לגוף לקלוט ויטמינים מסויימים.

העשרה: לדבר על דיאטות וחשיבות אכילת שומן בלתי רווי לילדים.

חלבונים
הוא אב המזון השלישי. כל גוף חי עשוי מחלבונים כולל גוף האדם. מכאן, תפקיד החלבונים הוא לבנות את גוף האדם. המזונות העשירים בחלבונים הם כל המזונות המגיעים מהחי: בשר, עופות, דגים, ביצים, גבינה.
כפי שאתם רואים בציור, השרשרת של החלבונים מורכבת גם מחרוזים אחרים. נוספו לנו גם החרוז התכלת והכחול. ולכן, לא הפחמימות ולא השומנים יכולים להוות תחליף לחלבונים. לשרשראות הבונות את החלבונים קוראים חומצות אמיניות. בטבע מצויות 20 חומצות אמיניות, ההבדל ביניהן הוא במספר החרוזים ובסדר של החרוזים בשרשרת.
גוף האדם זקוק לכולן לצורך קיום והוא יודע לייצר באופן עצמאי מהאוכל שהוא מקבל רק 10 חומצות. כלומר, 10 חומצות אמיניות הוא חייב לקבל מהחלבונים שהוא אוכל.
תפקידי החלבונים
1. לבנות תאים חדשים בגוף (הרחבה בע"פ).
2. חידוש תאים (הרחבה בע"פ).

החומצות שהגוף אינו מסוגל לבנות לבד הן לצורך גדילה ולכן ילדים חייבים לקבל חלבון מהחי מחלב, גבינות ובשר.
מה קורה לצימחונים?
קיימים סוג מסוים של צמחים הנקראים קיטניות המכילים חרוזים בצבע כחול ותכלת כלומר מכילים מערכים חלקיים של חומצות אמיניות. הקיטניות הם: חומוס, שעועית, פול, עדשים, טחינה, אפונה, שקדים, סויה ועוד. אם אוכלים את הקיטניות עם פחמימה הגוף מסוגל להרכיב לבד שרשרת שמהווה תחליף לחלבון. לכן כשאוכלים חומוס צריך גם פיתה. כשאוכלים שעועית צריך גם אורז.

להראות תרשים 4.

וויטמינים
הוויטמינים נתגלו רק במאה הנוכחית. הם נחוצים לצורך בריאות ואיכות חיים גבוהה יותר.
משמעות המילה ויטה – חיים.
רב הוויטמינים מסייעים לגוף לקלוט את אבות המזון ולפרקם, או להפוך את החרוזים לחומרים הנדרשים לתאים. בשל תפקידם המגוון ובגלל העובדה שהגוף אינו מסוגל לייצר בעצמו את הוויטמינים הדרושים לו, עלול מחסור של ויטמין מסוים לפגוע ולשבש תהליכים בגוף.
קיימים סוגים שונים של ויטמינים שלכל ויטמין תפקיד אחר.
ש? אילו ויטמינים אתם מכירים ומהם תפקידם?
יש לרשום על הלוח את התשובות.
אחרי שאומרים ויטמין C ו- A
ש. מה ההבדל בין שני הוויטמינים?
ויטמין C נמס במים ולכן אם נצרוך ויטמין C בכמות גדולה יותר ממה שהגוף צריך הויטמין ייצא מהגוף דרך הזיעה או השתן. ויטמין A נמס בשומן – זוכרים שאמרנו שתפקיד השומן לקלוט ויטמינים. לכן אם נאכל יותר מדי ויטמין A תיווצר הרעלה בגוף. למשל אנשים שעושים דיאטת גזר, כפות הידיים שלהם הופכות לכתומות כי הויטמין נספג בשומן בגוף והרי אמרנו שהשומן הוא שכבת ההגנה של הגוף. לכן, אסור להפריז באכילת ויטמינים מסויימים. כל דבר חייבים לאכול במידה.
האדם המודרני מודע לחשיבות לגוף של הויטמינים ולכן הוא מוסיף אותם למזון בסיסי בצורה מלאכותית כמו למשל ללחם אחיד או למרגרינה.
הויטמינים מאוד עדינים ולכן בטמפרטורה מסוימת הם מתפרקים ואינם נשארים במזון, לכן חשוב להקפיד ולאכול פירות וירקות טריים.

מינרלים
הגוף מרבה לשלב מינרלים במבנים שיש לחזקם. סידן שמקורו בחלב ובגבינה מקשיח את השיניים ומחזק את השלד.
ברזל, המצוי בשפע בבשר, בכבד, בביצים בירקות ירוקים ובפירות מיובשים מסייע להובלת חמצן לתאים.


בברכה
דני מאוני מאמן כושר אישי
[email protected]


www.gofitness.co.il


מאמר זה נוסף לאתר "ארטיקל" מאמרים ע"י דני מאוני שאישר שהוא הכותב של מאמר זה ושהקישור בסיום המאמר הוא לאתר האינטרנט שבבעלותו, מפרסם מאמר זה אישר בפרסומו מאמר זה הסכמה לתנאי השימוש באתר "ארטיקל", וכמו כן אישר את העובדה ש"ארטיקל" אינם מציגים בתוך גוף המאמר "קרדיט", כפי שמצוי אולי באתרי מאמרים אחרים, מלבד קישור לאתר מפרסם המאמר (בהרשמה אין שדה לרישום קרדיט לכותב). מפרסם מאמר זה אישר שמאמר זה מפורסם אולי גם באתרי מאמרים אחרים בחלקו או בשלמותו, והוא מאשר שמאמר זה נוסף על ידו לאתר "ארטיקל".

צוות "ארטיקל" מצהיר בזאת שאינו לוקח או מפרסם מאמרים ביוזמתו וללא אישור של כותב המאמר בהווה ובעתיד, מאמרים שפורסמו בעבר בתקופת הרצת האתר הראשונית ונמצאו פגומים כתוצאה מטעות ותום לב, הוסרו לחלוטין מכל מאגרי המידע של אתר "ארטיקל", ולצוות "ארטיקל" אישורים בכתב על כך שנושא זה טופל ונסגר.

הערה זו כתובה בלשון זכר לצורך בהירות בקריאות, אך מתייחסת לנשים וגברים כאחד, אם מצאת טעות או שימוש לרעה במאמר זה למרות הכתוב לעי"ל אנא צור קשר עם מערכת "ארטיקל" בפקס 03-6203887.

בכדי להגיע לאתר מאמרים ארטיקל דרך מנועי החיפוש, רישמו : מאמרים על , מאמרים בנושא, מאמר על, מאמר בנושא, מאמרים אקדמיים, ואת התחום בו אתם זקוקים למידע.

 

 

 






 

 להשכיר רכב

 הזמנת מלון בחו"ל

 הזמנת מלון בישראל

 אתר איי יוון

 מדריך איטליה

 מלונות בניו יורק

 מדריך לאס וגאס

 המלצות על נופש

 המלצות על פריז

נדל"ן ביוון


 
 
 

 

איי יוון | אתונה |  ליסבון  | גרפולוגיה משפטית | כרתים | איטליה | הזמנת מלון |  חבל זגוריה | הזמנת טיסה | השכרת רכב בחו"ל

 

 

 

 

 

ארטיקל מאמרים 2024 - 2006  [email protected]